Motto:

Jaimy Groenen Kees Rijneveld Martijn de Groot Ruben de Bruin
Verzorger: Vacature

Stolwijk – VVZwammerdam 1-5

Het ging vandaag tegen alle verwachtingen in een stuk eenvoudiger dan eind januari toen we in ‘the dying seconds’ met 1-0 wonnen van Stolwijk. Het waren andere tijden. We stonden die dag – na 13 wedstrijden – op de eerste plaats. SCH’44 verloor thuis met 0-1 van FC Perkouw. Vandaag was het toch ook weer spannend: Stolwijk moest winnen om de kans op rechtstreekse degradatie verder te verkleinen.

Zonder de geblesseerde aanvoerder Lars Kremer trad de ploeg aan, maar daardoor wel met de man in vorm – Morris van Vliet – als zijn vervanger. Hij speelde vorige week geweldig tegen Rohda’76, scoorde en houdt het ook steeds beter 90 minuten vol. Hij zou vandaag weer gaan scoren! De wedstrijd vond plaats op een groot kunstgrasveld en dat is waarschijnlijk in ons voordeel. Aanvankelijk waren de ploegen gelijkwaardig met een licht veldoverwicht voor de gasten in de groene shirts. In de 19e minuut scoorde linksbuiten Justin Bons een vroege treffer en dat helpt natuurlijk tegen een ploeg die moet winnen. Damme speelde net als de 2e helft van vorige week redelijk tot goed voetbal. En doordat Stolwijk moest scoren werd het hele veld benut. Een kwartiertje later tikte spits Jordi de Groot een lage voorzet van rechtsbuiten Koen Woudenberg slim binnen en daarmee leek het al snel een gelopen race (0-2). Daarna gingen de aanvallen over en weer, kregen ook de gastheren best wel wat kansen en kansjes, maar de teruggekeerde doelman Maico du Chatinier kwam niet echt in problemen.

In de rust bleken zowel WDS als Perkouw achter te staan. Dat was voor beide ploegen gegeven de omstandigheden niet ongunstig. Na rust liepen we in de 52ste minuut naar 0-3 (Morris van Vliet, jawel!). Het leek even een gelopen race, maar een minuut later van het alweer 1-3. Stolwijk was nog niet murw en probeerde toch nog van alles om dichterbij te komen en Damme speelde toch iets minder lekker dan de 1ste helft. De laatste man (nr.16) ging ook steeds vaker mee naar voren en onze verdediging was niet te beroerd de bal zo nu en dan zo onhandig naar voren te spelen dat die rechtstreeks in de voeten van een tegenstander kwam en die dan maar zo pardoes voor 2-3 had kunnen zorgen.

Maar dat gebeurde dus niet. Na een kwartier spelen maakte de weer opgelapte Justin Bons uit een rechtstreekse vrije trap de 1-4. Ruben de Bruin liep tegen geel op en maakte ook daarna weer een overtreding met alle risico’s van dien. Trainer Erwin van der Zee wilde natuurlijk die risico’s niet lopen en wisselde hem voor Ole Janze en die maakte dan ook nog vlak voor tijd de 1-5. Al met al een redelijke tot goede wedstrijd, effectief met de kansen omgegaan en beide partijen blij!

Damme is en blijft 2e, het beste uitgangspunt voor de nacompetitie, WDS verloor met 1-0 van VEP zodat Stolwijk volgende week het heft nog steeds zelf in handen heeft tegen hekkensluiter GSV Gouda. Perkouw verloor van kampioen SCH’44 met 0-1 en blijft daardoor definitief op de 3e plaats. Wat nog niet is beslist? Wie mag als 3e vereniging (naast Perkouw en Damme) nog meer meedoen voor de nacompetitie richting 3e klasse? Dat gaat nog tussen Linschoten, VEP en Rohda’76. Laten wij nu volgende week thuis tegen VEP spelen. Linschoten speelt thuis tegen Be Fair en Rohda’76 speelt uit bij het al gedegradeerde SPV’81.

Kortom: een spannend competitieslot waarbij één van de sleutelwedstrijden wordt gespeeld aan de Spoorlaan nr. 12. Is dat leuk of niet? Goed geregeld mannen! En dan spelen ook nog eens alle vier de senioren-teams thuis. Voor het eerst dit seizoen! Dat vraagt extra aandacht voor het voorraadbeheer.