VVZwammerdam 1 – DOCOS 1 1-4

Zware regenval teisterde dinsdagavond het complex van VVZwammerdam. Ondanks de abominabele omstandigheden maakten de thuisploeg en DoCoS er lange tijd het beste van. Toen de bliksem de inktzwarte hemel doorkliefde was het welletjes geweest en zochten de betrokkenen warmere en drogere plekken op. Op dat moment stond er een logische 1-4 op het scorebord.

“Dat Zwammerdam zo goed kon voetballen had ik van een vierdeklasser niet verwacht”, vertelt DoCoS trainer Dennis Olman na afloop. ,,We hadden er zeker in het begin best moeite mee. Dat we uiteindelijk aan het langste eind trokken waren we wel aan onze status verplicht, tenslotte spelen we twee klassen hoger.”

Olman was tevreden over het spel van zijn, op een aantal plaatsen, gewijzigde ploeg. ,,Soms werd er kort gecombineerd, soms werd er een linie overgeslagen en ook heb ik een paar leuke wegsteekballetjes gezien. Ik heb bewust wat andere spelers de kans gegeven zich te bewijzen. In de tweede helft heb ik er zelfs wat jonge knapen in gezet. Op het moment van voetballen hier waren een aantal van de normaal gesproken basisformatie op het trainingsveld bezig. De hele selectie moet ervan doordrongen zijn dat ze zich iedere keer moeten bewijzen, in elke wedstrijd en bij elke training. De selectie zit heel dicht bij elkaar. Daarom ben ik blij met het vertoonde spel hier, ondanks de verschrikkelijke omstandigheden.”

Vanzelfsprekend is Jack Harmsen blij met het compliment van zijn collega, maar nuanceert het wel: ,,Zeker was het bij vlagen goed. Dan speelden we wel compact en hielden de rust om de bal in de ploeg te houden. Op andere momenten lieten we ons echter verleiden de lange bal te spelen waar dat niet nodig of zelfs onmogelijk was. DoCoS is natuurlijk een club die twee klassen hoger speelt en dat merk je. Je hoopt dat we allemaal dat ene stapje extra kunnen zetten om een prima resultaat neer te zetten. Dat is niet gelukt, maar ik heb zeker goede dingen gezien. Ik ben gematigd tevreden zeg maar.”

Ook Harmsen nam de gelegenheid te baat om speeltijd te gunnen aan de jeugd en spelers aan het tweede. ,,Zij kunnen ruiken aan een hoger niveau en speelden vanavond naar behoren. We hebben een tamelijk brede selectie en daar ben ik heel content mee. We spelen in een hele sterke en interessante afdeling en in een seizoen heb je meer mensen nodig dan de basis plus een enkele reservespeler. Ook in dat opzicht was het een nuttige wedstrijd.”

Zwammerdam-DoCoS 1-4. Elkerbout 0-1, M. Bons 1-1, Maat 1-2, Mhanni 1-3, Gangadien 1-4.

Bron: Leiden Amateur Voetbal, 2 oktober 2019 (door sportjournalist Ruud Fray)