VVZwammerdam – Floreant: 2 – 3

De derby tegen Floreant trok veel toeschouwers en er was een extra security aanwezig: 2 Romeinen van Archeon. Deze mannen, uit het oude hout gesneden, begeleidden zowel de wedstrijd van de F-jes van beide verenigingen als de wedstrijd van de eerste elftallen. Vooral door hun harde hand vonden er geen ontsporingen plaats bij beide potjes. Merkwaardig was wel de interpretatie van de spelsituaties die door de Romeinen plaatsvond. Vele malen vonden zij dat er harder met de tegenstander moest worden omgegaan: hoofd eraf, armen breken. Gele kaarten kenden zij niet, meteen stonden zij voor sancties die we hier niet willen herhalen.

10417520 398555786966528 2093027700822196010 n Kopie
           Wouter van Valen met pupillen v/d week Fleur en Noortje van Tol

• Beluister op AlphenStad FM/TV wat de beide trainers ervan vinden (klik hier)
  • Lees op Leiden Amateur Voetbal  ‘Zwammerdam krijgt niet wat waar het recht op heeft’ (klik hier)
  • Filmpje met de pupillen van de week (klik hier)

De wedstrijd tussen de titanen, de eerste elftallen, eindigde in een victorie voor de mannen uit Boskoop. VVZwammerdam opende de wedstrijd overtuigend en al in de 1e minuut moest de scheidsrechter een zware beslissing nemen. De doorgebroken Yassine El Mariami werd door de Floreant-doelman buiten de 16 gevloerd. Wel of niet de bal gespeeld was de vraag. Geel of rood?  De doelman mocht verder, met geel op zak. Nog geen 5 minuten later knalde Kevin Bergshoeff op de paal voor VVZwammerdam. Er volgde een redding van Wouter van Valen op een afstandsschot van Floreant. Maar in de 12e minuut was het raak voor VVZwammerdam: uit een voorzet van Yassine El Mariami tikte Kevin Bergshoeff binnen: 1-0. De wedstrijd ging daarna op en neer, met VVZwammerdam het meest in balbezit. Toch was het Floreant dat in de 29e minuut uit duidelijke buitenspelpositie (men zegt: zie de beelden van Alphen StadFM momende maandag) op 1-1 kwam. Meerdere neutrale toeschouwers waren de mening over buitenspel toegedaan. Kan gebeuren. In de laatste minuut voor rust moest Wouter van Valen nog eens reddend optreden om de lepe Floreantspelers van scoren af te houden.

De tweede helft gaf hetzelfde wedstrijdbeeld te zien. VVZwammerdam dat de tegenstander overrrompelde in de beginfase. Nu was het Lars Kremer die, uitstekend aangespeeld door Yassine El Mariami, de 2-1 binnenschoof. Geen 10 minuten later besloot de scheidsrechter van dienst Floreant een penalty toe te kennen wegens handsbal. Weer pech voor VVZwammerdam, want niet elke bal tegen een arm is handsbal, maar de uitstekende scheids vond van wel. Je kunt je arm er beter afhakken aldus de Romeinen. Moeten we niet doen. De penalty werd benut (73e minuut)  en daarna was het VVZwammerdam dat de klok sloeg. Kevin Bergshoeff trof in de korte hoek de keeper. Niet lang daarna maakte Floreant de 2-3 uit het niets. Daarna werd het alles of niets en kregen beide ploegen nog kansen. Eindconclsuie was dat Floreant mager voor de dag kwam en het geluk aan zijn zijde had. VVZwammerdam had minstens 1 punt verdiend, maar zoals al vele wedstrijden had VVZwammerdam niet het geluk aan zijn zijde. Wel heel goed gespeeld en een genot voor de toeschouwers.