DWO – VVZwammerdam: 3 – 2

VVZwammerdam heeft op bijna identieke wijze als vorige week tegen Be Fair verloren. VVZwammerdam komt tegen de verhouding op voorsprong, maar weet die niet vast te houden. Niet vreemd op zich, maar het drama zit in de staart van de wedstrijd: vorige week verloren in de laatste minuut, vandaag weer. Het is het lot van VVZwammerdam dit seizoen: tegen hogergeplaatste tegenstanders liggen we onder, maar zit ons niets mee en tegen lager geplaatste tegenstanders doen we het fifty-fifty. We schieten uit de slof of in onze eigen voet. De slotfase van de competitie belooft hetzelfde als wat het tot nog toe is geweest en daardoor bungelt VVZwammerdam op de rand van nacompetitie voor degradatie.

Reijer Peters scoort hier de 2-2 voor Damme

In de eerste tien minuten lukte het VVZwammerdam niet om een combinatie met drie keer balbezit op te zetten en kreeg DWO 2 kansen. VVZwammerdam kwam tegen het kwartier toe aan een schotje van Lars Kremer en een mooie vrije trap van Reijer Peters. Na een kopbal van DWO die naast het doel ging, schoot plots de altijd loerende en veelscorende spits Daniel van Leeuwen tegen de paal. Na nog een kopkans voor DWO (wat konden er veel voorzetten van de zijkanten worden gegeven, onze backs kijken er doorgaans als toeschouwers naar) werd het toch 0-1 voor Zwammerdam door een vloeiende combinatie met Gerald van Asselt en Lars Kremer als ontwerpers en wie anders dan Daniel van Leeuwen aan de trekker: 0-1. Daarna was het direct DWO dat het initiatief nam en vijf kansen schiep, tegenover twee voor VVZwammerdam. Zowaar kon Lars Kremer een eenvoudige kans vlak voor rust niet benutten. Met 1-1 de rust in was een opsteker, leek en bleek een leermoment.

De kansen waren gedurende de 45 minuten in de tweede helft gelijk verdeeld. Maar net als vorige week kwam de tegenstander veel beter uit de kleedkamer: één kans in de 49e minuut en een doelpunt in de 52e minuut: 2-1. Daarna gingen de remmen eraf bij VVZwammerdam en schiep zich drie kansen (Gerald van Asselt, Reijer Peters en Lars Kremer). DWO een kans tussendoor. In de 77e minuut scoorde Reijer Peters na een prima voorzet van Koen Woudenberg de 2-2. VVZwammerdam probeerde door te drukken naar de 2-3, maar aan de andere kant gaf het teveel ruimte op de flanken aan DWO, dat ervan profiteerde 50 seconden voor het affluiten.
Wat de les is voor VVZwammerdam voor de komende wedstrijden is aan de spelers zelf en de technische staf? Consequent verdedigen lijkt de les, de afwerking voorin is best in orde. Met twee doelpunten zelf maken moet je veel meer wedstrijden over de streep kunnen trekken. Volgende week thuis tegen Soccer Boys: dan kan er worden gestunt, maar de vraag is hoe?