VVZwammerdam – Overmaas 2-2

Het Rotterdamse Overmaas (600 leden opgericht in 1921, dus 102 jaar oud) was zaterdag bij ons te gast om de eerste wedstrijd te spelen in de poulefase van de KNVB-beker 2023/2024. Voor veel ploegen is ‘de beker’ de gelegenheid om te onderzoeken hoever ze klaar zijn voor de komende competitie. Overmaas moet een 7-tal nieuwe spelers inpassen in de kampioensploeg van afgelopen seizoen (4e klasse E). Zowel Damme als Overmaas debuteren dus komend seizoen in de 3e klasse. Sowieso daarmee een interessante wedstrijd.

Kort verslag met foto’s op de website LeidenAmateurVoetbal

Tweede doelman Bas Kwakernaak stond in het doel om nog wat extra te kunnen ‘groeien’ in zijn rol bij de senioren. Een paar spelers hadden wat lichamelijk ongemak door ‘de topper’ tegen Velo (- Velo verloor vandaag met 1-2 van Westlandia -) afgelopen dinsdagavond en zoals gezegd: Overmaas moet zeven nieuwe spelers in passen.

Duidelijk was al snel in de eerste helft dat Overmaas veel technisch vaardige spelers had, maar die in hun onderlinge samenhang nog wel wat moesten groeien, kan ook niet anders met zoveel nieuwe spelers. Damme was in de onderlinge combinatie duidelijk verder en vooral ook gevaarlijker, in die eerste helft. Na een kwartier had Justin Bons de 1-0 op zijn voeten (assist Reijer Peters), maar de goede doelman van Overmaas plukte de bal als het ware van zijn voeten. Een kwartier later kwam er drie kansen achter elkaar voor de voeten van ‘een groene’, maar er zat steeds een been/voet/hoofd/lichaam – flipperkast moment – tussen. In de 32ste minuut gebeurde het dan toch: een prima voorzet van Martijn Vink op een mooie manier hoog in de touwen geschoten door spits Jordi de Groot: 1-0. Voor de rest waren er nog wat schoten op de goal die net over gingen o.a. van van Thom de Bruin die samen met zijn broer Ruben op het middenveld stond. Maar helaas: 3-1 met de rust was reëel geweest.

Na rust aanvankelijk een buitengewoon rommelige wedstrijd van beide zijden. Maar van die rommeligheid wist juist Overmaas prima te profiteren met twee doelpunten (1-2) en dat is natuurlijk ook een gave. Na de 70ste minuut kreeg VVZ weer meer grip op de wedstrijd; een mooie aanval werd door Justin Bons een goed vervolg gegeven en door aanvoerder Koen Woudenberg in een doelpunt omgezet (2-2). In de laatste tien minuten was het vooral de assistent-scheidsrechter van de Rotterdammers die steeds om aandacht vroeg.

Al met al waarschijnlijk een terechte 2-2. In onze poule won Excelsior’20 met 3-0 van Concordia Delft. Komende week mogen wij naar Delft met de mannen: Sportpark Concordia – Brasserskade 236  (let op) om 15:30 uur (30-40 minuten rijden).