BSC’68 – VVZwammerdam: 2 – 0

VVZwammerdam heeft niet kunnen stunten tegen BSC’68 dat hoog op de ranglijst staat. De Benthuizenaren waren op alle fronten sterker en slimmer. De snel verkregen voorsprong gaven zij niet meer uit handen en dat werd alleen nog maar makkelijker doordat VVZwammerdam vlak voor rust met 10 man kwam te staan.

Ruben de Bruin in actie

De tweede helft hield BSC’68 4 verdedigers op 2 aanvallers van VVZwammerdam om zich in te dekken op snelle counters waarbij schaduwspits Donny van der Neut moest proberen aan te sluiten. VVZwammerdam volhardde echter in de verdedigende tactiek en zo werd het een saaie tweede helft, waarbij de ene ploeg niet meer hoefde en de andere in zijn achteruit bleef steken en de handrem er niet af wilde halen.

Het begin van de wedstrijd ging het spel op en neer. Donny van der Neut leverde als eerste een schot af met enige richting, in de 2e minuut. De bal ging over het doel. In de 6e minuut van de 1ste helft kwam BSV’68 met enig fortuin aan de leiding. Een schot veranderde via een Zwammerdam-rug van richting en doelman Emiel Samsom was kansloos. Twee minuten later rekende heel Zwammerdam zich al rijk toen Koen Woudenberg alleen voor de BSC-keeper kwam. De unieke kans op een snelle gelijkmaker ging helaas verloren. Aan de andere kant was het in de 13e minuut wel raak: Een harde lage schuiver was Emiel Samsom te machtig. Bij beide doelpunten viel op dat de Zwammerdam-verdediging maar matig druk gaf op  tegenstander en bal. In de 18e minuut miste Daniel van Leeuwen een strakke voorzet van rechts, anders was er een aansluitingstreffer in de maak geweest. In de 27e minuut kwam Donny van der Neut net te laat tegenover de BSC-keeper. BSC’68 schoot daarna vlak langszij en inmiddels was het fatale kwartiertje voor verdediger Mark van Zoest aangebroken. Na 2x geel mocht Mark inrukken in de 44e minuut.

Na rust ging VVZwammerdam verder met twee spitsen en hoopte het op een wonder. In de 74e minuut gebeurde dat bijna. Donny van der Neut miste op een haar, vrij voor de keeper. BSC’68 stelde daar zes kansen tegenover, die allemaal op uitstekende wijze door doelman Emiel Samsom werden verijdeld. Al bij al een wedstrijd om snel te vergeten.

Eerst volgende week voor de 2e ronde van de KNVB-beker naar ROAC waarbij opnieuw geoefend kan worden en kan worden gezocht naar meer balans (goede organisatie versus voldoende opportunisme) in het elftal.