Rohda’76 – VVZwammerdam 0-1

De wedstrijd stond vooral in het teken van onze dierbare herinneringen aan Remco Havenaar (1974 – 2022). Speler bij Rohda’76, tijdelijk overgestapt naar Damme en vervolgens weer terug ging naar Bodegraven. Zijn maten uit het veteranen-team hadden deze ‘In memoriam’ georganiseerd. Remco’s ouders, zus en twee kinderen waren daarbij aanwezig: een kort woordje, een aandenken voor aan de muur, Remco’s lijflied ‘Laat de zon in je hart’ van de laatste maanden door de luidsprekers, 1 minuut applaus samen met de spelers en de toeschouwers en een rookgordijn in blauwe, groene en witte rook. Tot slot maakte zijn zoon Milan een mooi doelpunt in onze goal. Voetbal is Verbinding (Mark de Vos).

Om 14:40 uur startte vervolgens de derby zelf. De rook om je hoofd was wel verdwenen, maar de mist zeker niet en het was met 2 graden onaangenaam koud. In de eerste helft waren de ploegen gelijkwaardig. Damme combineerde wat soepeler, maar de beste kans was voor Vlatko Lazic die bekwaam door doelman Maico du Chatinier werd gepareerd. Duidelijk was wel dat de voorhoede van Rohda bestond uit ‘handenbindertjes’ – Bouazzati, Boban (o.a. Jong-Ajax) en Vlatko Lazic (o.a. Ajax-Jeugd en meerdere 1ste divisie clubs) die niet alleen gevaarlijk waren, maar ook meer dan gebruikelijk onze wingbacks op hun plek achterin hielden. Verder viel het op dat de spelers van Rohda nogal eens met de soeverein fluitende scheidsrechter Den Hartog de discussie probeerde aan te gaan. Ondertussen was al wel centrale verdediger Jeroen van Dorp (hamstring) vervangen door Gerald van Asselt. Met de rust dus een logische en terechte 0-0.

Na rust bleef Boban Lazic achter in de kleedkamer. Drie wedstrijden in acht dagen is misschien wel teveel van het goede en gaat – in de meest letterlijk zin – je niet in de (ijs)koude kleren zitten. Rohda speelde afgelopen zaterdag bij WDS (2-2), dinsdag thuis tegen Linschoten (5-1) en vandaag tegen de Groenen uit het buurdorp. Na rust kwam Rohda er nog nauwelijks aan te pas en had Zwammerdam kunnen en moeten uitlopen naar zeker 0-3. In de 52ste minuut kopte Reijer Peters een prima voorzet van spits Jordi de Groot onberispelijk binnen (0-1). En gaandeweg de wedstrijd bezorgde linksbuiten Justin Bons rechtsback Michell van Waveren een steeds moeilijker wordende middag. Ondertussen begon het ook steeds donkerder te worden en werd helder dat 14:30 als aanvangstijdstip  in de wintermaanden niet ideaal is. Ruben de Bruin, Justin Bons en Koen Woudenberg regen de kansen aanéén, maar het bleef 0-0. Rohda had ook nog een keer kunnen scoren en spits Jordi de Groot had de bal voor het binnentikken, maar schoot vlak voor tijd van dichtbij hoog over. Zo bleef het 0-1 en waren de blauwhemden hun ongeslagen status in het lopende seizoen 2022/2023 kwijt in deze beladen derby.

We gaan de winterstop in: op 15 december wordt de inhaalwedstrijd GSV Gouda – SCH’44 gespeeld en volgende week zaterdag is de inhaalwedstrijd Siveo’60 tegen Rohda’76. Daarna hebben alle 14 ploegen 11 van de 26 wedstrijden gespeeld en zal Damme waarschijnlijk op de 2e plek staan. Op 21 januari 2023 gaan we naar VEP en 28 januari spelen we thuis tegen Stolwijk.

O ja, … maandag 12 december aanstaande is om 20:00 de ALV 2022. Onze leden zijn meer dan welkom. De foto’s worden zondag toegevoegd.