Damme 1 pakt periodetitel

Het was zaterdag 20 november 2021 een onvergetelijke emotionele rollercoaster voor spelers, hun thuisfront inclusief ouders, supporters, vrijwilligers en de leden die probeerden de corona-regels na te leven. Een vereniging waarbij iedereen zaterdagmiddag fysiek gescheiden was van elkaar met uiteindelijk een happy end. Eind goed, al goed. De felbegeerde periodetitel werd gerealiseerd, maar daar hadden we nadrukkelijk de hulp van vv Linschoten (VVL) deze week bij nodig.

Afgelopen dinsdagavond wonnen we met 0-3 de inhaalwedstrijd bij VVL en dit weekend moest VVL de degens kruizen met onze enige overgebleven concurrent voor de periodetitel: sc Woerden. We zouden met die hele wedstrijd niets te maken hebben als we zelf bij Siveo’60 in Zegveld gelijk zouden spelen of winnen. Na 7 achtereen volgende overwinningen op zich geen gekke gedachte natuurlijk. Maar ja, … dat maakt ‘ons spelletje’ zo leuk. Het balletje kan altijd een andere kant oprollen dan vooraf gedacht. Na een half uur stonden we met 1-0 achter en wat verder ook werd geprobeerd in de 60 minuten daarna: het bleef 1-0. Jammer dan, …. balen, zelf het feestje verpest en nu afwachten of Nicolaas Boys aanstaande dinsdagavond sc Woerden de baas zou blijven.

De wedstrijd vv Linschoten – sc Woerden was echter een half uur later begonnen en al lopend naar de kleedkamer werd duidelijk dat Linschoten met 1-0 voorstond. Het grote nagelbijten was begonnen. Woerden maakte nog wel 1-1, maar verder kwam de ploeg niet. Ongeloof en ontlading waren ons deel. Damme had nu drie verliespunten en Woerden speelde voor de tweede keer gelijk, …. dus 4 verliespunten met nog één inhaalwedstrijd te gaan tegen Nicolaas Boys aanstaande dinsdag. Het geplande bescheiden feestje in de kantine – binnen de coronaregels – kon toch nog plaatsvinden.

We kunnen terugkijken op een prima seizoensstart waarin bij zowel de oefenwedstrijden (2), de bekerwedstrijden (3) als de competitiewedstrijden (8) uitstekend gespeeld werd. Maar juist bij de laatste twee wedstrijden (Linschoten en Siveo’60) ontbrak de brille (glans) van de eerste 11 wedstrijden. Bij Linschoten kwamen we nog goed weg, maar in Zegveld werd het ook in cijfers duidelijk; je kunt niet 26 competitiewedstrijden achter elkaar winnen. Een aloude voetbalwet!

Jongens, begeleiders, supporters en vrijwilligers, dank je wel. Een historisch moment in de 73-jarige geschiedenis van Voetbalvereniging Zwammerdam (ZVV, VVZ, Damme, Zwammerdam, VVZwammerdam) en daarmee staan we nog steeds op de landelijke voetbalkaart met nog 5 ploegen, een F-league team en vier vrijdagavondteams. Maar, schiet in hemelsnaam op met die huizen!! We hebben nu nog een selectie van 18 man waarvan 16 spelers uit het ‘vitale’ dorp zelf. We spelen niet alleen tegen andere clubs, maar ook letterlijk tegen de Tijd. In de tussen-Tijd zijn we vooral #trots op wat wel kan!

• Het echte wedstrijdverslag staat op de site van Siveo’60: klik hier
  • sc Woerden pakt in Linschoten het cadeautje niet uit, … balen: klik hier

Hoe is het met de besmettingen ondertussen?

• Besmettingen op 25/09:   1.592 (Speeldag 1)
    • Besmettingen op 02/10:   1.658 (Speeldag 2)
    • Besmettingen op 09/10:   2.520 (Speeldag 3)
    • Besmettingen op 16/10:    3.737 (Speeldag 4)