VVZwammerdam -v.v. Schoonhoven 4-2

Linksbuiten Kevin Bergshoeff is gematigd tevreden na de zege op eerste speeldag. VVZwammerdam kreeg vorig seizoen een optater van jewelste op de eerste speeldag en het duurde een tijdje voordat de ploeg van Rob de Lange zich kon wegspelen van de onderkant van de ranglijst. Opnieuw startte de nummer negen van het vorige seizoen met een thuiswedstrijd en dit keer liep het geheel anders af. De gastheer pakte een 4-0 voorsprong om daarna de teugels iets te laten vieren. Schoonhoven kon zo met een 4-2 score vertrekken, maar kon geen moment serieus hopen op een resultaat met een beloning.
(tekst Hennie Kanbier: dit interview is overgenomen van de website van onze partner Leiden Amateur Voetbal)
20160904 14 VVZ Schoonhoven 4 2
Aanvaller Kevin Bergshoeff was tevreden met het resultaat, maar maakte ook wat kanttekeningen. ,,We hebben een uur lang een redelijk niveau gehaald en daarin waren we ook heer en meester tegen de voor mij wat teleurstellende tegenstander. Enkel in het tweede deel van de eerste helft en in de slotfase was het minder van onze kant en dat geeft wat huiswerk voor de komende weken. Al met al viel er op deze overwinning niets af te dingen, maar we maakten het onszelf onnodig lastig, hoewel we eigenlijk ook weer niet in de problemen zijn gekomen. De twee tegendoelpunten in korte tijd waren wel een smet, maar het belangrijkste is dat de punten in eigen huis zijn gebleven.”

De maker van de 3-0 en 4-0 kon wel opsommen waar de pijnpunten lagen. ,,Omdat het aanvankelijk best wel soepel ging verloren we de concentratie. Na de 1-0 van Justin Bons die kon inkoppen na een voorzet van zijn broer Mitchell kregen we kansen op meer en hadden we ruim afstand moeten nemen. Dat gebeurde dus niet en dan blijft een tegenstander in de wedstrijd. We kozen te vaak de moeilijke oplossing en dat maakte dat het verschil halverwege nog nipt was. Gelukkig maakte de mee opgekomen Sander Schmand pal na rust de 2-0 op aangeven van Bryan van Delft en daarna mocht ik twee keer van dichtbij scoren. Nee ik maak niet vaak mooie goals, maar dat is niet zo erg vind ik. Wel ben ik van mening dat ik vaker moet scoren en daar wil ik aan werken dit seizoen.”
Bergshoeff werd voortijdig gewisseld, maar niet omdat de linksbuiten niet functioneerde. ,,Ik heb al een paar weken last van mij rug. Een spierenkwestie denk ik. Het blijft helaas wat hangen dus ik denk dat ik deze week maar eens een afspraak maak met de fysio want het beperkt mij in mijn spel en ik moet het hele seizoen nog mee. Normaal ben ik niet zo snel van de toeters en de bellen, maar ik heb er echt last van en daar wil ik uiteraard vanaf komen.”

Overigens had Schoonhoven kort voor rust een kans gehad op de gelijkmaker bij een spaarzame gevaarlijke tegenstoot. Emiel Samsom, die vaste keeper Wouter van Valen waarschijnlijk nog enkele weken vervangt in verband met een in het buitenland opgelopen blessure, kwam echter als winnaar uit de strijd. Na rust scoorden de bezoekers dus wel twee keer, maar toen was de koers al gelopen en had Damme gas teruggenomen.
Bergshoeff klaagde wel over het hoofdveld. ,,Op zich ligt de mat er goed bij, maar het gras is erg hoog. Er is wel gemaaid, maar dan nog stroopte het en dat speelde ons best wel parten omdat wij een voetballende ploeg hebben. Een sproeiinstallatie zou ook geen overbodige luxe zijn. Maar goed, er wordt aan gewerkt heb ik begrepen. Voor ons is het belangrijk om een strak veldje te hebben. Veel ploegen in de derde klasse hanteren de lange bal en houden van draven, maar wij zoeken veel meer de voetballende oplossingen.”
De start is dus aanmerkelijk beter dan vorig seizoen voor de ploeg van De Lange en de aanvaller heeft er alle vertrouwen in dat er een veel beter seizoen uitrolt dan afgelopen seizoen. ,,Ik schat in dat Schoonhoven een middenmoter is en dat ze wellicht een off-day hadden. Wij moeten een rol van betekenis gaan spelen, ook al omdat we in Bryan van Delft een uitstekende spits in huis erbij hebben. Daarbij komt dat er ook wat jeugd is doorgekomen en dat is een prima ontwikkeling voor deze club. Zo speelde Ole Janze, die pas zeventien is, mee als linksback en dat deed hij met verve. Het is echt een soort beertje. Fysiek sterk en hij staat zijn mannetje. Tactisch moet hij nog groeien, maar hij is een welkome aanvulling op onze selectie. Een groep waar potentie in zit. Het is niet voor niets dat de voorbereiding op het seizoen ook vlotjes verliep, hoewel we in oefenpotjes en in de bekerstrijd ook tegen zwakke tegenstanders hebben gespeeld. Het is zaak om er meer en meer voetbal in te brengen en dan zou het wel eens een leuk seizoen kunnen worden. We hebben tegen elkaar ook uitgesproken dat we het fletse vorige seizoen willen uitgummen. In die zin is dit een lekkere start. Misschien ben ik wat te kritisch en is dit gewoon een goed resultaat, al blijft het jammer van die tegengoals.”
Basisopstelling VVZwammerdam: Emiel Samsom, Gerald van Asselt, Nick van den Berg, Jeroen van Dorp, Ole Janze, Lars Kremer, Justin Bons, Sander Schmand, Mitchell Bons, Bryan van Delft, Kevin Bergshoeff.
Klik hier naar het orginele interview op zondagmorgen 4 september