RVC’33 – VVZwammerdam 0-1

Begin van dit jaar, februari, hebben we tijdens de winterstop een oefenwedstrijd tegen elkaar gespeeld. RVC’33 was nog 2e klasser op zondag en wij 4e klasser op zaterdag. We speelden toen en nu tegen oefenmeester Jack Harmsen die drie seizoenen bij ons actief is geweest. Het is altijd leuk oude bekenden te zien en het geeft wat extra ‘kruit/kruid’ aan de wedstrijd. Beide ploegen willen zo’n potje extra graag winnen.
Vooraf was het nog even de vraag of de wedstrijd door zou kunnen gaan, hij was al verplaats van het natuurgras naar het kunstgras. Maar de scheidsrechter wilde toch eerst de warming-up doen om daarna de bepalen of het wijsheid was de wedstrijd te laten doorgaan. In de ochtenduren was een eerdere wedstrijd op het kunstgras (met een infill van kurk) gestaakt. Maar het veld kon door de beugel, …. dus we konden aan de bak tegen de mannen van Jack Harmsen.

Koen Woudenberg scoort hier de winnende treffer voor Damme

Martijn Vink was nog geblesseerd en de positie rechtsachter werd ingenomen door Gerald van Asselt. Voor de rest weinig verrassingen in de opstelling van Damme. VVZ zou (mits, mits, mits) eventueel bij een overwinning plaats kunnen nemen in het linkerrijtje en RVC had in de maand november nog geen punt gehaald en december is nu eenmaal de cadeau-maand van het jaar. Zonder te overdrijven was er de hele eerste helft een enorm veldoverwicht van Damme, in het zwarte uit-tenue, met kansen voor Justin Bons (3x), Lars Kremer, Jeroen van Dorp (2X) en Ruben de Bruin. Goede vlot lopende combinaties, posities op het veld goed bezet. Eigenlijk wat we ‘onder’ Jack hebben geleerd en dankzij de twee Corona-jaren er diep in hebben geslepen. Maar als je niet scoort, kun je niet winnen. Excuus zou kunnen zijn voor beide ploegen de aanhoudende regen die het veld duidelijk geen goed deed (verzadigd?) en de Reeuwijkse Vereniging Concordia’33 is sowieso niet makkelijk scorend dit seizoen (zij 7 goals, wij 17 goals). Vervolgens de rust met 0-0 en inmiddels alweer zo donker dat de veldverlichting aan werd gezet.
Na rust kleine aanpassingen: Morris op het middenveld en Thom op de plek van Martijn Vink als rechtsback. Dat maakte niets uit. We overheersten op ieder front en uiteindelijk 10 minuten na rust was het wel raak. De doelman moet een schot van Jim van Vliet verwerken, die vervolgens rechts van de goal kwam en Koen Woudenberg knalde hem lekker diagonaal in het net: de lang verwachte 0-1 na ongeveer 55 minuten goed, maar weinig effectief, ‘ballen’. Daarna ging dat nog een poosje zo door, maar zonder al te grote kansen.
Zo rond de 70ste minuut draaide de wedstrijd en kreeg RVC de eerste grote kans, maar die werd voorlangs geschoten. Bij de cornervlag (links) van Damme een onderling opstootje (volgens de Twitteraar op X ‘iets met testosteron’). Jeroen raakte geblesseerd, we speelden een poosje met 10 man en uiteindelijk verving Ole Jansze hem. De wedstrijd werd van onze kant rommeliger en rommeliger, Jordi (voor Koen) en Nick (voor Thom) kwamen nog als extra ondersteuning in het veld. De wedstrijd speelde zich in toenemende mate op onze helft af en het was hopen dat de bal niet per ongeluk achter de verder betrouwbare doelman Jaimy Groenen werd geschoten. Duimendraaien en billenknijpen voor de Damse toeschouwers en ondertussen was het al half vijf geweest in het schemerdonker voordat de scheidsrechter er een eind aanmaakte. En mogen we niet klagen dat het 0-1 bleef. Reëel was 1-3 geweest, maar 1-1 had ook maar zo gekund. De bal is immers rond.
Het voetballeven is net zo onvoorspelbaar als het echte leven: de ‘Pupil van de Week’ van RVC’33 uit de JO11 bleek de kleinzoon van de familie Cavé uit Zwammerdam. Zijn neefje voetbalt bij ons in de JO10. En we maken ons druk over dingen op zo’n zaterdagmiddag, die pas belangrijk zijn als je (weer) gezond bent. En dat waren we deze zaterdagmiddag: dat was de echte winst!!
Komende zaterdag de laatste wedstrijd van 2023: wij ontvangen ASC, de theoretisch nog mogelijk kampioen van de 1ste periode, uit Oegstgeest. RVC’33 gaat naar DoCos in Leiden. Goed weekend verder!

• Verslag op de website van Leiden Amateur Voetbal; interview met aanvoerder Lars Kremer (klik hier)
  • Verslag op de website van RVC’33 (klik hier)
  • Verslag van het AD met topfoto (klik hier)
  • Verslag op Rebo-Nieuws (volgt nog?)