FC Lisse in slotfase langs Zwammerdam

Rabobank LAV Cup, poule E: FC Lisse leek op de tweede nederlaag in het toernooi af te stevenen, maar trainer Richard van Heulen zag zijn ploeg in de uiterste slotfase de 2-3 zege pakken op bezoek bij Zwammerdam. De thuisploeg was juist in het laatste kwartier voorbij gekomen, maar kon de weelde niet dragen. Beide ploegen wonnen en verloren nu eenmaal en zijn nog volop in de race voor de twee hoogste klasseringen in deze poule.

Trainer Jack Harmsen namens ‘Damme’. ,,Een zure nederlaag. Zij scoorden een minuut voor tijd de gelijkmaker. Vervolgens trapten we af, leden balverlies en zij scoren nog eens en het was klaar. Deze nederlaag was volkomen onnodig. Voetballend was FC Lisse voor de rust beter, maar wij kregen vier opgelegde kansen. Toch stonden we achter. Na de rust waren we nog fanatieker en gingen we hoger spelen, zoals dat heet. De twee goals van Mitchell Bons mochten er zijn en het was in die fase ook meer dan verdiend. In dat opzicht hebben we de lijn doorgetrokken van afgelopen zaterdag. We stonden met 0-2 achter tegen Be Fair, maar herstelden ons uitstekend. Het werd uiteindelijk 2-2, maar we hadden de pot ook nog kunnen winnen.”

Ondanks de nederlaag was de opvolger van Rob de Lange content met de avond. ,,Weer een hele nuttige avond voor ons. We hebben twee A-junioren kunnen laten spelen en zij deden het geweldig. Een groot compliment voor Mats Kramer en Thomas Engelberts. En verder was ons spel ook bemoedigend en ik zie de progressie in de groep. Daar kunnen we verder mee in competitieverband. De laatste pijntjes binnen de groep verdwijnen ook en dus ziet het er goed uit. We moeten onszelf enkel meer gaan belonen.”

Collega Van Heulen was beduidend minder te spreken over zijn elftal. ,,Zeker tussen de vijfenzestigste en achtentachtigste minuut hebben we slecht gespeeld. Ik vond dat Zwammerdam zeker een punt verdiende. Dat we deze pot alsnog wonnen op de valreep is meegenomen, maar het moet beter kunnen. We willen graag door in dit toernooi, want al deze extra wedstrijden geven mij nieuwe inzichten. Ik had van bepaalde spelers veel meer verwacht. In tegenstelling tot het duel met Kagia speelden we nu met overwegend spelers van het tweede elftal en jongens die minder speelden tot nu toe. Zij moeten dit soort ontmoetingen aangrijpen om zich te tonen. Dat heb ik te weinig gezien.”

FC Lisse 2 opende de score via Nick Diels. Ruben Hoekstra zorgde voor de 2-2 en de doorgeschoven Tom van der Star besliste het duel, waarna direct het laatste fluitsignaal volgde. Van Heulen: ,,Al met al een erg gelukkige zege. We doen in elk geval mee voor de bovenste twee plaatsen. We spelen nog tegen Warmunda en Football Factory en gaan ervoor om verder te komen. Dit zijn leuke uitdagingen tegen ploegen die qua niveau net iets beter of minder zijn dan FC Lisse 2.”

Bron: Leiden Amateur Voetbal, 7 november 2018