Motto:

Verzorger: Vacature

Verslag VVZwammerdam – DoCoS 1-1

,
Het werd een mooi duel op het scherpst van de snede tegen de koploper rksv DoCoS die Zwammerdam in Leiden volledig van de mat speelde met een dikke 4-0. Een gewaarschuwd man telt voor twee en trainer Rob de Lange stapte af van het beproefde 4-3-3-systeem. Het werd een 4-4-2 opstelling, een versterkt middenveld en met veel ruimte op de vleugels voor de links- en rechtshalf (Reijer Peters en Milan Spruijt). De vraag was natuurlijk of je zo maar even kunt omschakelen als je spelers al jaren vertrouwd zijn met het 4-3-3-systeem?

160402 24 VVZ DoCoS 1 1 Kopie Kopie
      “Man of the Match” Wouter van Valen stopt hier de strafschop van DoCoS

1). Verslag op de site van LeidenAmateurVoetbal: klik hier
2). Verslag op de site van DoCoS: klik hier

Het begin van de wedstrijd was even schrikken voor beide partijen: in de 2e minuut kwam Kevin Bergshoeff alleen voor de keeper van DoCoS, maar scoorde niet. En twee minuten later was het alweer 0-1 door een corner die soeverein door Danny Maaskant van DoCoS werd binnengekopt. De toeschouwers van de thuisploeg sloeg de schrik om het hart. Toch niet weer een dikke 0-4 of erger? Damme herstelde zich echter knap, maar met dergelijke lange mannen uit Leiden roep je de problemen over je af als je te veel corners weggeeft. In de 20-ste minuut kregen Maarten van Riessen en Kevin Bergshoeff twee uitgelezen kansen; … het lukte niet. En in de 24ste minuut dan ook nog een strafschop tegen. Daarbij gebeurde het onmogelijke, onze doelman Wouter van Valen pakte schitterend zijn 9e strafschop (!) van het seizoen (incl. de KNVB-bekerwedstrijden). Dat kan geen toeval meer zijn. De achterhoede kan met Wouter op doel beter strafschoppen weggeven dan onnodige corners ;). Het werd het kantelpunt in de wedstrijd. Vanaf dat moment werden de partijen min of meer gelijkwaardig en begon Damme aan een licht veldoverwicht wat resulteerde in een mooie goal van middenvelder Toine Kremer in de 34-ste minuut op aangeven van de rechterspits Maarten van Riessen die op dat moment net even op links liep. Met de rust een logische 1-1.
Na rust leek DoCoS met de handrem op te voetballen, zakte in en liet VVZwammerdam vrolijk aanvallen zonder dat de thuisploeg de kampioenskandidaat de duimschroeven wist aan te zetten. In de 63e minuut kreeg een van de rood/witte spelers (Joshua Overvliet) een rode kaart (twee keer geel) en de ploeg van Rob, evenals de toeschouwers, rook bloed. Een verrassing hing in de lucht. Maar de groenen konden het minimale krachtsverschil niet uitdrukken in een 2e goal en ruim 10 minuten later kreeg Toine Kremer ook een rode kaart. Beide rode kaarten pasten overigens helemaal niet in het sportieve wedstrijdbeeld. Er werd hard gewerkt en geploeterd op het nog steeds hobbelige, maar wel iets meer groene in plaats van bruine, grasveld. Over twee weken ligt Veld 1 er vast beter bij als het gras met deze hogere temperaturen gaat groeien!
In het laatste kwartier had het nog alle kanten op kunnen gaan, maar de beide keepers hielden verder hun doel meer dan bekwaam schoon. Na afloop was trainer Rob de Lange tevreden over het 4-4-2 experiment. De ruimte over de vleugels werden door Milan en Reijer letterlijk goed ingevuld, maar sloopte conditioneel de beide spelers nadrukkelijk. En Maarten van Riessen (en later Jordi de Groot) en Kevin Bergshoeff doken steeds op verschillende plekken voorin op en waren daardoor voor de Leidenaren behoorlijke handenbindertjes zonder dat ze er echt grip op kregen. Daar had meer ingezeten. De achterhoede met Thom de Bruin, Gerald van Asselt, Sander Schmand en Dennis van Jaarsveld speelde verder betrouwbaar en Jeroen van Dorp opereerde op het middenveld als een soort dubbele voorstopper en hield het slot op de deur. Rob stelde dan ook tevreden vast dat hij in de toekomst in ieder geval een breder repertoire heeft dan alleen het bekende 4-3-3. We gaan zien wat er volgende week uit de bus rolt in Leiden, ….. dan tegen de Romeinen van Lugdunum in de Kikkerpolder.