VVZwammerdam – sv Kickers’69 2-0

De tweede wedstrijd voor de KNVB-beker (poulefase) werd met een 2-0 overwinning afgesloten. Na afloop ging het vooral over de vele gemiste kansen van Damme. Misschien maar goed ook, want ons telraam – het electronisch scorebord – kregen we niet aan de praat. Ergens in de zomerstop was de stroom uitgeschakeld en de sleutel van dat hok heeft de Gemeente. Je hebt nu eenmaal een huurder en een huisbaas. Hoezo participatiemaatschappij?

Zwammerdam had de hele wedstrijd een overwicht, in het begin leek het even aardig gelijk op te gaan, maar uiteindelijk heeft onze doelman Maico du Chatinier nauwelijks een bal te doen gehad. Een praatje met de moeder van o.a. onze laatste man duidde al op op het feit dat we allemaal nog even aan de nieuwe situatie moeten wennen: twee zoons bij Kickers’69 (Nick en Brian) en één bij Damme (Jim). Als ze over ‘ons’ sprak ging het uiteraard nog over Kickers’69. Dat wordt nog lastig kiezen de komende zaterdagen voor de familie Van Vliet.

Familie Van Vliet

De broers Brian, Jim en Nick van Vliet aan de Spoorlaan

Jim speelde soeverein als laatste man en invaller voor Jeroen van Dorp, die verplichtingen elders had. Voor de rest koos trainer Erwin van der Zee voor de vertrouwde 4-3-3-opstelling. Het spel zoals we vorig seizoen speelden is nog steeds goed herkenbaar met dien verstande dat het nog een tikkeltje aanvallender oogt. Ook vorige week wist de ploeg tegenstander Semper Altius ongeveer de hele 2e helft op eigen helft terug te dringen met mooie combinaties, maar …. de ploeg had wel wat meer doelpunten moeten maken. Maar eerlijk is eerlijk, de doelman van Kickers zat er ook steeds goed bij. Het duurde tot de 25ste minuut voordat Morris van Vliet scoorde nadat hij in de 9e minuut werkelijk snoeihard op de deklat schoot. Dus mooi halverwege de eerste helft op voorsprong. Spits Jordi de Groot kreeg de nodige kansen, een vrije trap van Lars Kremer smoorde in de muur. En …….. gingen we dus de rust in met slechts 1-0.

De tweede helft (met Rick Vogels voor de geblesseerde Justin Bons) leverde eenzelfde spelbeeld op met dien verstande dat de Groenhemden nog aanvallender speelden en dat er nog meer kansen niet werden benut. Rond de 50ste minuut het hoogtepunt daarvan. Reijer Peters trok de bal laag voor langs de doelman. Twee mannen voor een lege goal, maar … . uiteindelijk maakte Koen Woudenberg een kwartier voor tijd de bevrijdende 2-0. Want ja, … je kunt maar zo de tegenstander onbedoeld in het zadel helpen.

Komende twee zaterdagen weer thuiswedstrijden: volgende week is een punt genoeg tegen MMO om de 2e ronde van de KNVB-beker te halen. Dat betekent dus in de herfstvakantie de 2e ronde spelen, .. je kunt het niet vroeg genoeg weten! MMO won zaterdag met 2-0 van Semper Altius. Dus we zijn gewaarschuwd, niets gaat vanzelf. De week daarop spelen we de eerste competitiewedstrijd thuis tegen Siveo’60.

Ondertussen gaan we aan de slag met onze huisbaas om het scorebord weer aan de praat te krijgen. Goed weekend verder. De wedstrijdfoto’s volgen nog.