VVZwammerdam – RVC’33 0-1

Soms is een wedstrijd even bijzaak. Vrijdagavond overleed onverwachts Tineke Goethals, echtgenote van oud-voorzitter Jozef Kindt en vrijwilligster bij onze Kookclub. Wat nu? Er is gekozen voor een minuut stilte. Op onze beide velden begon er een wedstrijd (Damme 1 tegen RVC en het 3e tegen Olympia) om 14:30 uur. Dat ging synchroon in overleg met de beide scheidsrechters. Het klinkt gek, maar dat was een goede start op een zaterdag gedateerd 4 mei. Het wordt nog een zware week voor de nabestaanden; wij wensen Jozef, de familie en de Kookclub veel sterkte en saamhorigheid.

Er was geen Pupil van de Week, geen muziek vooraf, … we konden beginnen. Zwammerdam had binnen twee minuten twee grote kansen, maar het liep goed af voor de mannen van trainer Jack Harmsen. We gingen er eens goed voor zitten. Linksbuiten Justin Bons was immers weer terug van weggeweest dus we konden weer knallen. In de 12e minuut haalt RVC de bal van de lijn, maar in de 20ste minuut laten we achterin lelijk een steek vallen bij een uit-val van RVC en wordt het 0-1. Daarna werd de eerste helft er niet beter op, …. er werd mat (krachteloos) gespeeld. Er is ook niet zoveel over te melden. Wel redelijk veel balbezit, maar de bedoeling is dat je uiteindelijk een keer scoort.

In de rust zal Erwin de mannen het een en ander hebben uitgelegd want het ging aanzienlijk beter. We zouden alleen foto’s kunnen hebben van Justin en Koen veel veelvuldig aan de bal en die vervolgens de bal voorzetten c.q. in het strafschop gebied brachten. Maar of die ballen waren niet nauwkeurig genoeg of de spitsen liepen steeds op de verkeerde plek. Het leidde niet echt tot spectaculaire momenten voor de goal van RVC en hun doelman Stefan van der Meer kon uitgroeien tot held van de middag. Niet spectaculair, maar stond gewoon steeds op de juiste plek. Ook belangrijk.

Trainer Erwin van der Zee stuurde ook nog centrale verdediger Mark Veerman naar voren en die is toch van het kaliber wat respect verdient. Gaat er knoerthard in (een Jerommeke), maar nooit onbesuisd en kan ook incasseren zonder zelf over de rooie te gaan. Zelfbeheersing dus, erg knap. Uiteindelijk gebeurde er wat we vorig seizoen ook steeds zagen de laatste 20 minuten. Tegenstanders met kramp en andere pijntjes. Daardoor zag de scheids zich genoodzaakt 9 minuten bij te tellen. Resumerend: Martijn Vink knalde wel, maar dit keer naast, Justin Bons had mogelijk een strafschop moeten hebben, maar hij weet zelf het beste of het een Schwalbe was en er was een afgekeurde goal om dat Mark een tegenstander zou hebben geraakt. ‘Jack was Back’ en nam de drie punten mee Reeuwijk.

De competitie krijgt daardoor weer een heel andere draai: wij moeten weer naar beneden kijken i.p.v. naar boven. Erg jammer! Volgende week naar ASC in Oegstgeest en RVC speelt thuis tegen DoCoS. RKDES en Koudekerk gaan inmiddels voor het kampioenschap lijkt het en op alle andere plekken blijft het ook spannend. Er is maar één remedie: zelf drie punten pakken, … kun je ook eerder op vakantie. De laatste drie wedstrijden zijn tegen ASC (8e, uit) , TAVV (5e, thuis) en RKDES (2e, uit).