VVZwammerdam – Excelsior Schiedam 3-1

Beide ploegen moesten winnen om van een eventuele misstap van Overmaas tegen en bij Concordia Delft te profiteren. Die wedstrijd begon een uur later, dus Overmaas had het gemak van voorkennis. Terug naar de Spoorlaan: Dammenaren tegen Schiedammers (een voormalige zondagclub overgestapt in het seizoen 2021/2022 . De twitteraar op X meldde vol trots dat Excelsior’20 in de 103-jarige geschiedenis nog nooit van Zwammerdam had verloren. ‘FF kijken waar dat ligt trouwens’.

Het eerste kwartier was duidelijk voor Zwammerdam: binnen 3 minuten kwam rechtsback Martijn Vink alleen voor de doelman die het schot knap stopte, .. in de 9e minuut stond spits Jordi de Groot alleen voor de doelman, maar die stopte de bal weer en in de 12e minuut werd een kopbal van Morris van Vliet door een Schiedammer van de lijn gehaald. In plaats van 3-0 was het echter 0-1 omdat Martijn Vink een strafschop (8e minuut) veroorzaakte die er feilloos inging; onze verder uitstekende doelman Bas Kwakernaak was kansloos.

Daarna kwam een krap half uur waarin we voetballes kregen. De trainer van Excelsior’20 dirigeerde zijn ploeg naar voren. ‘Hou ze zoveel mogelijk op hun eigen helft’ en dat lukte eigenlijk perfect tot een paar minuten voor rust. 25 minuten lang liepen we achter de feiten aan en Excelsior’20 had dat overwicht in doelpunten (klinkende munt) moeten omzetten. Meestal zijn de groenen conditioneel niet uit het veld te slaan, maar we kregen een lesje over druk zetten en ‘hoog’ spelen. Maar scoren deden ze niet: Bas, Mark, Jeroen, Martijn en Ole hielden met kunst en vliegwerk de deur op slot. De kenners van Zwammerdam, de supporters, zaten zich vooral te verbazen dat we het niet eens tot een slimme counter konden komen.

Maar in de 42′ minuut een weggegeven corner die nog over de goal werd gejaagd en toen kwam de minuut van  mid-mid Ruben de Bruin. Eerst schoot hij via de doelman (ook erg goed trouwens) tegen de lat en 30 seconden later ‘peerde’ Ruben de bal hoog in de touwen er onhoudbaar in. De scheids besloot dat de 45 minuten om waren en de mannen gingen met 1-1 de rust in. Wat zou die 2e helft brengen? Excelsior had gezien het veldoverwicht misschien wel met 2-4 of zo voor kunnen en moeten staan.

Na rust een heel andere wedstrijd. Excelsior’20 kon het machtsvertoon van de eerste helft niet voortzetten, dan zou je immers ijzeren longen moeten hebben. Aanvankelijk leek zich het patroon van de eerste helft te herhalen: een sterke start van de thuisploeg met nu wel een prima goal van spits Jordi de Groot in de 49ste minuut en allengs namen de jongens (jonge ploeg) in het zwart-wit het heft weer in handen, ….  leek het. Maar in de 67-ste minuut (de tweede drinkpauze) was al wel duidelijk dat het ‘gevecht’ tot opluchting van de thuissupporters meer en meer op het middenveld plaatsvond. Een paar gele kaarten (ieder twee) voor beide partijen in verder een sportieve wedstrijd. Misschien ook wel vermoeidheid. Damme bracht steeds meer wissels in: Gerald, Thijs, Bryan en Reijer. En toen werden het weer een bijzondere laatste vijf minuten: Justin Bons (de echte) kreeg een strafschop mee, die Koen Woudenberg prima in schot (staat op film en is te zien op Instagram). En een minuut later kreeg Excelsior’20 de tweede strafschop. Die ging echter huizenhoog over, … daarmee was het pleit beslecht en was het wachten op het resultaat van het Rotterdamse Overmaas bij Concordia Delft.

De Rotterdammers wonnen met 0-4 in Delft en gaan dus door naar de 2e ronde en Feyenoord won met 6-1 (te zien in onze kantine) van Heerenveen. We kunnen ons vandaag, zondag, weer opmaken voor Max in Singapore.

Volgende week onze eerste wedstrijd thuis tegen BSC’68 uit Benthuizen in de 3e klasse A. We zijn er klaar voor: drie goede bekerwedstrijden, ongeslagen gebleven en ook een goede oefencampagne gehad (o.a. tegen en bij Velo). De verkoop van seizoenkaarten loopt als een trein. We hebben nog maar even getwitterd op X dat er altijd een eerste keer is, zelfs na 103 jaar, dat je verliest van Zwammerdam. Mogelijk gaan we in de winterstop weer tegen elkaar spelen, maar dan in Schiedam. We kunnen van elkaar leren en dank aan scheidsrechter Jongeneel voor de uitstekende leiding.