Alphia – VVZwammerdam : 3 -1

In een spannende derby trok Alphia tegen VVZwammerdam aan het langste eind en won met 3 – 1. Wie aan scorebordjournalistiek doet zal zeggen: Alphia voor rust met 2-0 voor en met 3-1 winnen, klare zaak, Zwammerdam ingemaakt. Niets was minder waar. VVZwammerdam was de eerste helft gelijkwaardig aan Alphia en in de tweede helft was VVZwammerdam de beter spelende ploeg met snedige aanvallen.

Omhaal van Reijer Peters vlak voor rust

Elders op Internet:

Twee aanvechtbare scheidsrechtelijke beslissingen in de eerste helft (Sinterklaastijd nietwaar) werkten tegen de bezoekers. Een indirecte vrije trap voor Alphia om onduidelijke redenen (was het nou hoog been van Zwammerdam of laag koppen door Alphia) en een penalty waar een zware geur aan hing. Twee momenten die beslissend bleken voor de einduitslag. VVZwammerdam startte voortvarend aan de wedstrijd. De eerste minuten was er over de vleugels veel dreiging en Alphia moest alle zeilen bijzetten. In de 9e minuut sloeg het noodlot toe. Een indirecte vrije trap binnen de 16 meter werd door Alphia slim binnengetrapt. In de 12e minuut kreeg VVZwammerdam een reuzenkans om gelijk te maken, maar de bal werd van de lijn gehaald. VVZwammerdam kreeg een aantal mogelijkheden en Alphia een stuk minder. Toch kwam Alphia in de 36e minuut weer aan een doelpunt. Een zwaar bestraft physiek contact op de rand van de 16 meter leidde tot een strafschop voor Alphia: 2-0. In de 40e minuut was het mooiste moment van de wedstrijd: een spectaculaire omhaal van Reijer Peters die ternauwernood door de keeper van Alphia kon worden gestopt. Dit moment werd gevolgd door een schot op de paal van Alphia en een kans van Jordi de Groot die strandde op de keeper.
Na rust was VVZwammerdam heer en meester en liep Alphia steeds meer achteruit, vragend om problemen. Met name Reijer Peters was niet te stuiten. In de 67e minuut schoot Koen Woudenberg tegen de paal, waarna Jordi de Groot de bal tegen het net wist te drukken. In het slotkwartier kwam VVZwammerdam kracht tekort om de gelijkmaker te produceren.Het was Alphia dat, voor het eerst geheel op eigen kracht, een doelpunt kon produceren: 3-1. De conclusie: de krachtverschillen in de 3e klasse zijn minder groot dan de ranglijst suggereert.
NSV uit Noorden is volgende week de volgende tegenstander van Damme. Zij hebben met 3-0 hun eerste 3 punter binnengehaald en staan aan het begin van een inhaalrace. Aan VVZwammerdam om die race even tegen te houden op 8 december aan de Spoorlaan.