VVZwammerdam – vv Zevenhoven 1-3

(Verslag overgenomen van Leiden Amateur Voetbal)

Vierde Klasse A (zaterdag) – Het was voor beide ploegen zaak om de aansluiting te behouden met de bovenste ploegen op een winderig sportpark. Vooral voor de vorig jaar uit de derde klasse gedegradeerde thuisclub was de start van de competitie teleurstellend, helemaal als je bedenkt dat de voorbereiding prima was en dat de poulewedstrijden in de districtsbeker allemaal gewonnen werden. Al werd er deze week ruim verloren van DOSR in de knock-out fase.

De thuisclub had in de eerste helft de wind tegen, maar dat mag niet als excuus gebruikt worden voor de slechte eerste helft, daar was topscorer Jordi de Groot het mee eens. ,,Het was lastig spelen, maar we speelden wel erg matig en ik stond een beetje op een eilandje. We misten vier basisspelers, al is dat niet de complete verklaring voor ons povere spel.”

In het eerste half uur werden de bezoekers in ieder geval nog twee keer gevaarlijk middels een schot en een kopbal. Als de Dammenaren al kansrijk leken te worden, werd de bal toch maar weer veilig teruggespeeld. Na een half uur volgde eindelijk een opleving van de Dammers. Eerst ging een getoucheerde vrije trap net over nadat Reijer Peters na een fraaie solo alleen door een overtreding kon worden gestopt. Even later werd een voorzet van Koen Woudenberg bijna tot eigen doelpunt verwerkt en in de 38e minuut gaf Peters een afgemeten voorzet af die door Jeroen van Dorp net over werd gekopt. Verder valt er nog te vermelden dat de trein van 14.43 vanuit Leiden Centraal een vertraging had van twee minuten.

Met de wind in de rug begonnen de groenwitten furieus aan de tweede helft. Eerst was het aanvoerder Lars Kremer die met een bekeken afstandsschot de lat teisterde, een vrije trap van diezelfde Kremer kon nog net door de doelman tot hoekschop verwerkt worden. Nadat Peters rakelings naast had geschoten en Alois Kremer in kansrijke positie een rollertje produceerde kwam de fraaie openingstreffer toch nog tot stand. Woudenberg werd goed gelanceerd en diens afgemeten voorzet hoefde alleen nog door De Groot te worden ingeknikt (1-0).

De strijd leek gestreden maar in plaats van door te gaan, leek de angst binnen te sluipen bij de thuisploeg en een kwartier voor tijd kwamen de bezoekers dan ook aan de gelijkmaker. Na een paar dekkingsfouten kon de bal vrij worden voor gegeven en was het voor captain Sjoerd Zuidervliet een koud kunstje om de bal binnen te schieten: 1-1. Vijf minuten later kwam Marco Pellegrom het strafschopgebied in en schoot beheerst in de verre hoek de 1-2 binnen. In de slotfase lag het spel helemaal open, de Zevenhovenaren kregen nog een paar mogelijkheden om de wedstrijd definitief te beslissen. Toen ze dat nalieten kregen de gastheren middels de ingevallen Bas Verduin nog een grote kans op de gelijkmaker en werd er nog een strafschop geclaimd na een vermeende handsbal. Pellegrom, geheel vrijstaand, besliste de wedstrijd definitief (1-3).

Wederom De Groot aan het woord die alweer zijn vierde treffer maakte. ,,Dat ik er al vier gemaakt heb is leuk, maar na deze nederlaag kan ik er niet echt blij mee zijn. Dit is nu al de derde keer dat wij een voorsprong uit handen geven en dat kan natuurlijk niet. We hadden de wedstrijd helemaal in handen en hadden dit nooit mogen weggeven. Ik ben er nog steeds volledig van overtuigd dat wij in de volgende periodes nog echt gaan meedoen, want we hebben gewoon een goed team.”

Zwammerdam-Zevenhoven 1-3 (0-0). 68. De Groot 1-0, 76. Zuidervliet 1-1, 81. Pellegrom 1-2,  90.+2 Pellegrom 1-3. Scheidsrechter: Dingemanse.

Zwammerdam: Van de Heuvel, De Bruin, Van Dorp, Jansze (83. Vink), Peters, L. Kremer, Woudenberg, Drexhage (85. Verduin), De Groot, A. Kremer, Bons.

Basisopstelling Zevenhoven: Aartman, Vis, Zuidervliet, Vianen, Peters, Verlooij, De Boer, Van der Voorn, Pellegrom, Boon, Van Rijn