VVZwammerdam – Koudekerk 0-2

De laatste wedstrijd van de 2e periode tegen Koudekerk verliep eerlijk gezegd zoals we hoopten dat het juist niet zou lopen, maar we wisten van te voren dat het lastig zou kunnen worden. In ieder geval kunnen we Koudekerk feliciteren met deze terechte overwinning. Het was behoorlijk druk aan de Spoorlaan en misschien was het beste moment van de middag dat oud-trainer Rob de Lange en zijn vrouw weer aan de kant van het veld waren te vinden. Rob is nog lang niet oude, maar geneest langzaam maar zeker. Dat alleen al was winst deze middag.

De eerste helft bleef het 0-0. Damme miste Ruben de Bruin,  Reijer Peters en in de 25ste minuut raakten we ook Justin Bons kwijt en na rust kwam ook Martijn Vink niet meer terug. Dat zorgde er in ieder geval voor dat doelman Jaimy Groenen uitgroeide tot de beste speler van de Groenen. Als klap op de vuurpijl maakte onze oud-speler en rechtsbuiten Mitchell Bons de 0-1 in de 67ste minuut en daarmee was het pleit beslecht. In de 81ste minuut viel de 0-2, maar was letterlijk slechts voer voor de statistieken. We hebben weer een negatief doelsaldo.

Zwammerdam speelt eigenlijk met vier piketpaaltjes (Martijn, Reijer, Justin en Koen). Binnen die vier piketpaaltje doet iedereen, de andere zes, zijn werk prima volgens afspraak, … behalve Ruben de Bruin, … die loopt als een ‘Strange Attractor’ overal dwars doorheen en ‘spuugt’ vuur in woord/gebaar en met zijn voeten. Kortom veroorzaakt Chaos binnen ‘de orde’ van de vier piketpaaltjes, die ook zomaar van plek kunnen wisselen en elkaars positie innemen. Het is net als autorijden: je denkt met je voeten, je hoofd stuurt je handen niet aan, die weten zelf wel wat ze moeten doen. Het zijn automatismen, …. die zijn erin gegroeid door veel te oefenen in de loop der jaren. Kennis zit in je spieren. Je voelt elkaar goed aan, maar het is geen liefde. Dat is bij ons team ergens in de twee Corona-jaren ontstaan door eindeloos te trainen werd het een hecht netwerk. En deze zaterdagmiddag vielen er uiteindelijk drie van die vier piketpaaltjes uit en de Strange Attractor was geschorst (die had te veel vuur gespuugd), het veld was verder erbarmelijk en de tegengoals vielen in de laatste 20-25 minuten.

Vergelijk het met Ajax: met 11 nieuwe voetballers die bovendien 11 talen spreken moet je van voren af aan beginnen, dat kost tijd en geduld om het netwerk ‘van elkaar aanvoelen’ weer opnieuw handen en vooral ‘voeten’ te geven. Laten we dan maar opnieuw beginnen met 5-4-1, aldus Van ‘t Schip.

Kortom niets aan de hand vandaag, komt goed de komende weken, lekker nieuwe spelers inpassen, maar niet teveel tegelijk. En dat kon deze zaterdag ff niet anders. Mitchell had maar zo bij ons mee kunnen doen, naadloos! Wedden?

• Foto’s zondagmiddag
  • Filmbeelden maandag