vv Groeneweg – VVZwammerdam 2-4

De eerste oefenwedstrijd van twee keer driekwartier bij de koploper van de 4e Klasse B Groeneweg in Zevenhuizen (Gemeente Zuidplas en tussen Waddinxveen en Bleiswijk). Aan vv Groeneweg – opgericht in 1929 met de naam van het buurtschap Groeneweg – zit wel een verhaaltje. Speelde drie seizoenen geleden nog 2e Klasse en in 2019 1e Klasse op zondag en maakte na de Corona-jaren, de overstap naar het zaterdagvoetbal en moest toen weer ‘onderaan’ beginnen: de 4e klasse. Zo ging dat toen. Daar deden ze het overigens prima. Werden het eerste zaterdagseizoen 2e, maar geen periodekampioen. Pakte afgelopen seizoen wel een periodetitel, maar lieten het in de play-offs liggen. Kortom een ploeg die we goed kunnen vergelijken qua sterkte met andere ex-zondag ploegen ESTO, RVC’33 en Excelsior’20 (deze laatste kwamen we in de beker tegen dit seizoen).

Nick van den Berg kopt hier de 0-4 binnen

Op het oog een dorpsclubje, maar er wonen 9.000 mensen en je wordt er gek – langs Veld 1 – van de reclameborden. De bedrijven maken (bijna) ruzie om er langs Veld 1 met een bord te mogen hangen. Ze hebben een lid met een ambulante functie en waar hij komt voor zijn werk, verkoopt hij gelijk een reclamebord. Foto’s volgen. De club heeft 9 senioren teams, 10 juniorenteams en 28 pupillenteams (ter vergelijk: VVZwammerdam: 3 seniorenteams, 0 juniorenteams en 3 pupillenteams). Er wordt daar met grote vaart gewerkt aan meerdere nieuwbouwprojecten. Je voetbalt er tussen de hijskranen en de reclameborden. Zelfs met een dusdanig tempo dat vv Groeneweg naar een andere locatie moet verhuizen medio 2024. Ze bestaan nog in deze tijd: luxe problemen. Overigens daar ook mensen met andere ideeën en zienswijzen, … maar, zo werd ons toevertrouwd, mensen die niet alleen met zichzelf bezig zijn, maar ook met het algemeen belang en water bij de wijn hebben gedaan.

Klik naar de website van de Gemeente Zuidplas (zes nieuwbouwprojecten in Zevenhuizen) klik hier

Nog even kort over de wedstrijd zelf: met de rust was het 0-4 (10e minuut Ole Janze, 18e minuut Koen Woudenberg, 37ste minuut Justin Bons en 43ste minuut Nick van den Berg). De ploeg van trainer Van Zoest werd compleet van de mat gespeeld. Het had nog veel erger kunnen zijn met de rust. Beide ploegen waren nog incompleet en misten nog wat sterkhouders. Na rust echter een herboren Groeneweg en vooral ook dankzij bekwaam keeperswerk van onze Jaimy Groenen werd het maar 2-4. Dat zijn de zogenaamde mysterieuze krachten in de sport. Belangrijke waarschuwing voor komende week: anders ga je maar naast je voetbalschoenen lopen (ook als supporters). Komende zaterdag ontvangen we RKDES (ook een voormalige zondagclub) en moeten we weer 100% scherp zijn, …. ook in de 2e helft. Maar die eerste helft was werkelijk om van te smullen, dank daarvoor jongens! Foto’s volgen in de loop van zondagmiddag.