Oegstgeest-VVZwammerdam: 3-3

VVZwammerdam 1 heeft een grote kans op een driepunter laten liggen in Oegstgeest. Tien minuten voor het eindsignaal kwam VVZwammerdam op een 1-3 voorsprong en de wedstrijd leek gelopen. Niets was minder waar. De thuisploeg gooide er de laatste krachten uit en wist met de hulp van een tweetal betwistbare scheidsrechterlijke beslissingen (het is toch de week van de scheidsrechters) een punt uit het vuur te slepen.

15 141004 VVO VVZ 3-3 Kopie Kopie
             Yassime El Mariami aan de bal

Daarmee kwam het wedstrijdbeeld op zijn kop te staan want VVZwammerdam had zich een kansenoverwicht van 9 (Oegstgeest) tegen 15 (VVZwammerdam) weten te scheppen over de hele wedstrijd. Bij een gemiddelde effectiviteit die VVZwammerdam doorgaans bereikt (25%) had een einduitslag van 2-3 of 2-4 een logische geweest. Een opsteker is dat de ploeg zich wekelijks veel kansen weet te creëren.
De wedstrijd overschouwend had Oegstgeest het voor het zeggen in de eerste 20 minuten van de wedstrijd en in de laatste tien minuten. In de 10e minuut kwam de Oegstgeest-spits alleen voor Wouter van Valen te staan. De bal werd slap ingeschoten.Geen twee minuten later lag de bal wel in het Zwammerdam-net. In de achterhoede werden drie fouten gestapeld en de afwerking was voor Oegstgeest een koud kunstje. Al snel daarna werd duidelijk dat de verrassend op nummer 10 opgestelde Reijer Peters een hoofdrol voor zich zou opeisen deze middag. Samen met Yassine El Mariami was hij een plaaggeest voor de Oegstgeest-verdediging. Bij de gemelde 15 kansen waren deze spelers bij 12 ervan op de beslissende momenten betrokken. De voorhoede die doorgaans voor het gevaar zorgt, kwam veel minder in het stuk voor: Maarten van Riessen (op deze dag ontvoerd voor een eigen vrijgezellenfeest), Toine Kremer (meer dienend spelend), Kevin Bergshoeff (teveel buitenspel) en Mitchell Bons (buiten de basis gelaten) drukten hun stempel niet. Zo maakte Reijer Peters zich in de 18e minuut uitstekend vrij en schoot hard op de keeper. Kevin Bergshoeff was er als de kippen bij om de gelijkmaker binnen te tikken. In deze fase gaf de voorhoede en het middenveld veel te weinig druk op de Oegstgeest-ploeg en dat bracht de Zwammerdam-achterhoede onnodig vaak in de problemen. In de 35e minuut etaleerde Zwammerdam een zeldzaam staaltje van onbenullig afwerken. De scheidsrechter lette goed op en floot niet voor de buitenspel staande Kevin Bergshoeff die ook niet deelnam aan het spel. Reijer Peters stoof door en alleen voor de keeper legde hij breed af naar Kevin die vervolgens ….. buitenspel bleek te staan. Onder aanvoering van Lars Kremer werd dan toch de druk wat meer opgevoerd en bleek Oegstgeest een horde die toch wel te nemen zou kunnen zijn. Yassine El Mariami, Mitchell Henkes en Kevin Bergshoeff kwamen in scoringspositie, maar daar bleef het bij. VVZwammerdamanalysten voorspelden in de rust een zege voor VVZwammerdam met 3 doelpunten verschil.
Na rust ging VVZwammerdam inderdaad door waar het gebleven was. In de 49e minuut al was het raak. Reijer Peters deed in vijf seconden drie beslissende goede acties. Eerst balverovering op 20 meter van het doel van Oegstgeest, prachtige schuine pass naar de op rechts goed vrijgelopen Toine Kremer. Toine gooide de bal voor en Reijer rondde af met een volley: 1-2. In de 55e minuut: Reijer Peters maakt zich los en een verdediger kan Toine Kremer maar nipt van scoren afhouden. 56e Minuut: lob van Reijer over de keeper: net te hoog gemikt. Vervolgens moest onze verdediging een bal van de lijn halen. Het was een korte onderbreking, want vanaf dit moment kregen Yassine en Reijer samen drie dotten van kansen. In de 81e minuut werd begonnen aan een prangende slotfase. Invaller Mitchell Bons bediende schitterend Reijer Peters die zijn 3e beslissende actie en zijn 2e doelpunt realiseerde. De wedstrijd leek gelopen. Oegstgeest dacht daar echter anders over. Zij zetten aan voor een slotoffensiefje. In de 82e minuut al maakten zij de 2-3. Na nog een grote kans te hebben gemist werd Oegstgeest in het zadel geholpen door een tweetal opmerkelijke beslissingen van de scheidsrechter in een en dezelfde aanval. Eerst werd een signaal voor buitenspel van de Zwammerdam-grensrechter om onbegrepen reden genegeerd en vervolgens werd doelman Wouter van Valen onreglementair aangevallen binnen het vijf metergebied: 3-3. Aan de andere kant gebeurde trouwens hetzelfde in de 88e minuut: Mitchell Bons mocht, 4 meter buitenspel, doorgaan en een voorzet afleveren. Een pluim deze keer voor de grensrechters die hun werk als assistent-scheidsrechter goed oppakten. Zo is de week van de scheidsrechter voor ons ook de week van de grensrechters (assitent-scheidsrechter) geworden.

1. Luister ook even naar de mening van trainer Rob de Lange op de radio van Sport Lokaal (klik hier)
  2. Lees de voorbeschouwing van de wedstrijd op LeidenAmateurVoetbal (klik hier)