Van Nispen – VVZwammerdam: 4 -4

Tegen de minst gepasseerde achterhoede van de 3e klasse A, die van kampioen Van Nispen, heeft VVZwammerdam 4 keer gescoord. Een normaal scoringspercentage (25%), gezien het aantal kansen en mogelijkheden. Van Nispen had veel minder kansen nodig om ook aan 4 doelpunten te komen en daar zat een beetje de frustratie van Damme na afloop. Het enige dat Damme zich mocht verwijten dat het individueel en collectief in de eerste helft niet in de wedstrijd zat. Na rust toonde de ploeg tot het einde strijdbaarheid en werkte zodoende een 4-2 achterstand binnen 10 minuten toch nog weg tot 4-4. Aanvoerder Lars Kremer was met een hattrick de gevierde man bij VVZwammerdam.

In de 4e minuut legde VVZwammerdam zijn eerste en vrijwel enige vlot lopende aanval van de wedstrijd op de grasmat. Een crosspass van Nick van den Berg kwam bij Koen Woudenberg die Lars Kremer in het centrum van de aanval zag opduiken. Een droge knal: 0-1. In de 8e minuut stond het alweer gelijk. Daarna kreeg Zwammerdam diverse kansen en mogelijkheden en werden er ook nog twee goals in de eerste helft afgekeurd wegens buitenspel. Van Nispen bleef de bal rustig rondspelen en prikte wanneer het even aanzette makkelijk in en door de rammelende Damse defensie. Gevolg waren twee doelpunten voor de mannen uit De Zilk: in de 38e en 41e minuut. Gelukkig kon Lars Kremer in de 44e minuut nog wat terugdoen, waardoor VVZwammerdam in leven bleef: 3-2.
Na rust zagen we het Damme wat we wilden zien: strijdend voor elke meter. In de 80e minuut werd wederom een doelpunt wegens buitenspel afgekeurd, nota bene een eigen goal van Van Nispen. Toen twee minuten daarna Van Nispen nogmaals door de groene defensie liep en 4-2 aantekende, leek het pleit beslecht. Na een paar wissels (de broers Bons voor Nick van den Berg en Tim Kramer) kwam er toch nog nieuwe energie in het elftal wat resulteerde in een goal van Lars Kremer in de 86e minuut en in de gelijkmaker van Mitchell Bons in de 95e minuut, uit een strakke voorzet van Koen Woudenberg.
Na het optrekken van de kruitdampen in deze 24e competitieronde is de balans dat VVZwammerdam er weliswaar iets beter voorstaat dan een paar weken geleden, maar het erop lijkt dat toch nog twee overwinningen nodig zullen zijn om de nacompetitie te ontlopen. DWO wordt in dat geval zeker voorgebleven. Een ander scenario is dat Damme 1 van de twee laatste wedstrijden wint en Blauw-Zwart beide wedstrijden verliest of DWO een van beide. Vrijwel zeker is dat de beslissing pas op de slotdag van de competitie valt als Damme thuis speelt tegen CVC Reeuwijk. Dat scenario kan alleen worden voorkomen als Damme volgende week uit weet te winnen bij lvv Lugdunum en DWO verliest van Nieuwkoop. Lugdunum is een hoge horde, het gaat voor de 3e periode en heeft de laatste 5 wedstrijden op rij gewonnen. Maar niets is onmogelijk in de voetballerij. Dat hebben we afgelopen week en zaterdag in Zilk een paar keer mogen aanschouwen.