BSC’68 – VVZwammerdam: 1 – 1

De koploper BSC’68 tegen de nummer voorlaatst. Het werd een gelijkspel en aan het eind van de middag staat BSC’68 nog steeds bovenaan en zakt VVZwammerdam naar de rode lantaarn. Deze wedstrijd liet zien dat er feitelijk een heel miniem of geen verschil zit in kwaliteit tussen de ploegen bovenaan en onderin. Wat al was gehoopt: dit wordt een heel leuke competitie. Alleen niet zo leuk als je onderin komt te bivakkeren. Niet getreurd, want al drie keer heeft VVZwammerdam een Top-3 ploeg van de winst weten af te houden. Helaas wordt dat maar met 1 punt beloond.

nick Kopie

De wedstrijd kende een heel sportief verloop, maar door een ongelukkige samenloop van omstandigheden viel er toch twee keer een rode kaart en gingen er door irritaties daardoor nog de nodige gele kaarten de lucht in. De scheidsrechter van dienst deed zijn werk uitstekend, maar kon twee keer volgens het spelregelboekje niet anders dan de rode kaart laten zien. Een voor beide kampen, waarbij in beide gevallen eerder het enthousiasme van de spelers hen in de weg stond, dan dat er geweld aan de orde was. Een schwalbe (2e gele kaart) en een reactie-belediging van de scheidsrechter (direct rood) waren het verdict.

De wedstrijd begon met een attractief spelend VVZwammerdam. In de 4e minuut mikte Lars Kremer net naast en in de 21e minuut mist Reijer Peters’ schot. In de 13e, 19e en 22e minuut verprutste BSC’68 enkele mooie kansen. In de 33e minuut zette Justin Bons de mooiste aanval van de middag op, om hem ook zelf af te ronden met een bekeken schuivertje in de hoek dat door de keeper net kon worden gestopt. Vlak voor rust viel de rode kaart voor BSC’68.

Na rust, met een man meer, toog VVZwammerdam behoedzaam ten aanval. De man-meer situatie werd niet benut, zodat het een steriel overwicht was. In de 61e minuut scoorde BSC’68 zelfs de 1-0 door halfslachtig verdedigen van de overigens verder sterk ogende defensie. Gelukkig kwam VVZwammerdam snel langszij. Een hard afstandsschot van Milan Spruijt stuitte van de borst van de thuisdoelman en Kevin Bergshoeff was er als de spreekwoordelijke kippen snel bij: 1-1 drie minuten later. VVZwammerdam kreeg in het vervolg nog twee mooie kansen. In de 70e minuut mikte Kevin Bergshoeff over en in de 75e minuut werd een prima schot van Nick van den Berg goed tegengehouden door de BSC-doelman. VVZwammerdam zette, met beleid, alles op een winnende treffer, maar liep zichzelf voorbij toen Kevin Ruiter in de 88e minuut een vrijde trap snel wilde nemen en de scheidsrechter daarbij, gehinderd door enkele BSC-verdedigers, onheus bejegende. Al bij al een meer dan verdiend gelijkspel met uitzicht op driepunters in de komende weken. Eerst Perkouw thuis voor de beker op zaterdag 24 oktober.