VVZwammerdam – VVLinschoten 1-0

We begonnen met één minuut stilte voor de tienduizenden slachtoffers in Turkije en Syrië. De op 5 na grootste aardbeving van deze eeuw. Wat een geweldige luxe dat wij ons kunnen veroorloven ons druk te maken over ‘het spelletje’.

Deze wedstrijd paste precies in de reeks waar de ploeg al een paar weken inzit. Veel balbezit op de helft van de tegenstander, maar nauwelijks doelpunten en dus ernstig oppassen dat we niet zomaar een doelpunt tegen krijgen. Veld 1 was nog steeds vreselijk hobbelig, ondanks de verzoeken aan de Gemeente het te rollen kwam het er niet van. ‘Dat rollen is 14 dagen geleden ook al gebeurd’. En dat klopt ook: de bandensporen staan nog in het veld. Jammer dat de realiteit niet het uitgangspunt van het handelen is bij de afdeling Groen. ‘Doen wat nodig is’. Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel: Linschoten moest namelijk op precies hetzelfde veld spelen en die hadden al binnen 7 minuten op 0-2 kunnen staan. Maar misschien werkte het beroerde veld juist wel is ons voordeel. Dat is dan wel weer fijn.

Rick Vogels haalde in de 94ste minuut de 3 punten binnen voor Damme

De wedstrijd is opgenomen (maandagavond te zien) en er was genoeg pers die er ongetwijfeld hun mening gaan geven over de wedstrijd. Misschien moeten wij het hier maar laten bij de patronen die steeds terugkomen de afgelopen wedstrijden: we beginnen te slap en met veel foute passes, het systeem met de wing-backs is niet meer zo ongrijpbaar als het was en er wordt moeizaam gescoord. En het maakt ook niet zo heel veel uit wie er precies in staat. Vandaag ontbraken Nick, Ruben en Thom, maar het totale wedstrijdbeeld werd er niet anders door.

Wat verder prima gaat: we drukken de tegenstander naarmate de wedstrijd vordert steeds vaster op hun eigen helft, de laatste 20 minuten (zonder blessuretijd) wordt de druk bijna onhoudbaar voor de tegenpartij en maken we alsnog het verschil, al dan niet met een toevalstreffer. Vandaag gebeurde dat pas in de 94ste minuut via een scrimmage voor de goal. Ole regelt ‘de paniek’ (is een foto van) en in dit geval kon Rick daar uitstekend van profiteren. Het lijkt op de bezetting van Jericho en er is tomeloos veel geduld en vertrouwen – zonder gezeik naar elkaar – dat het een keer lukt. Je wordt kampioen door ook juist je mindere wedstrijden te winnen. Dat is een ijzeren voetbalwet. Maar is het toch ook niet een gebrek aan scherpte?

Het blijft hoe dan ook vermakelijk hoe de druk alsmaar verder wordt opgevoerd: genoteerd in minuten (zie Twitter):

• ’64 min Lars schiet naast (15.57 uur)
  • ’66 Justin schiet naast
  • ’67 Reijer staat alleen voor de doelman maar verliest de controle over de bal (16:00 uur)
  • ’71 Wel een prima aanval, Jim schiet over (16:04 uur)
  • ’74 Geel Linschoten (noodrem)
  • ’74 Gerald schiet over (16:07 uur) en schoot al eerder op de lat in de eerste helft
  • ’76 Lars schiet vlak langs de paal (16:09)
  • ’79 Counter Linschoten
  • ’84 Geel Linschoten (noodrem)
  • ’88 Scrimmage voor de goal Linschoten
  • ’90 Geel Linschoten (noodrem)
  • ’94 Goal Rick (16:27)
  • ’96 Vrije trap Linschoten rand strafschopgebied (16:29)
  • ’99 Groepsfoto met Milow (16:32 uur)

Met de kennis van vandaag: volgende week vrij en spelen we zaterdag 25 februari aanvang 14:30 uur een oefenwedstrijd uit tegen RVC’33 (Jack Harmsen) uit Reeuwijk Dorp. Foto’s volgen nog.