LSVV’70 – VVZwammerdam : 0 – 3

De Leidse studenten hadden vorig seizoen 6 punten behaald tegen VVZwammerdam. Met in het achterhoofd deze vernederende cijfers tegen de mede-Limes (Romeinese grens-) bewoners had VVZwammerdam de wapens gescherpt in een tweetal doordeweekse oefeningen, gericht op opbouw op de helft van de tegenstander en afwerken op doel. De opbouw via de vleugels en dan gewoon afwerke
n.
150314 16 LSVV-VVZ 0 3 Kopie Kopie
   Mitchell Henkes hier in duel opende vandaag de score voor Zwammerdam

Lees ook het verslag op LeidenAmateurVoetbal: klik hier

Het resultaat was er wel, maar de gedachte strategie kwam door tal van factoren nauwelijks uit de verf. Doelpunten in deze wedstrijd kwamen van Mitchell Henkes, al in de 5e minuut, en in de 35e minuut trof Maarten van Riessen de roos door doorzetten van Kevin Bergshoeff. In de 78e minuut besliste Lars Kremer de wedstrijd door een door Maarten van Riessen gemiste strafschop alsnog binnen te schieten. In totaal schiep VVZwammerdam zich 7 kansen, LSVV’70 een drietal. Zo bezien was 1-2 of 1-3 uitslag een afspiegeling geweest van de kansen. VVZwammerdam was dus heel effectief in de afwerking. Minder was de opbouw van de aanval en de voortzetting in de voorste lijn. In het middenveld werd lange tijd geen vrije man gevonden omdat van de 4 middenvelders zich doorgaans 2 aan het spel onttrokken. De voorhoede was zich weinig bewust van kiezen van positie in de breedte- en lengterichting van het veld, ook onderling, waardoor het middenveld op haar beurt extra in de problemen kwam. Voorhoedespelers waren veelal statisch, stonden erg diep en werden door hun positiekeuze via lange ballen bediend terwijl er een zee van ruimte was op het middenveld. Iedereen deed zijn best, maar soepel aanvallen was er nooit bij. VVZwammerdam had moeite met de luxe positie dat zij de sterkere partij was.

Een ommekeer kwam er nadat Sander Schmand in de tweede helft in het veld kwam van wie het opviel dat hij om zich heen had gekeken, voordat hij de bal ontving, en zodoende wist waar de bal heen moest als hij hem zou ontvangen. Een voorbeeld van hoe het moet. De meeste spelers wachtten de bal af en hoopten een leuke draai te maken of hem goed verder te spelen, dat is het dan, en dus reactief. Alle voortzettingen van Sanders voet waren effectief. Het ontbreken van vooruitdenken in het spel en de gebrekkige onderlinge effectieve coaching (meer dan:  hup) houdt VVZwammerdam momenteel op een middenmootpositie, met nog uitzocht op de 5e plaats en een eventuele 3e periodetitel. Om dat te bereiken is nog veel werk nodig. Op tempo-corners (meestal drama) gesneden vrije trappen (niet in het repertoire) tweede ballen (gaat redelijk) en ingooien (redelijk) horen daarbij en zijn te trainen. Vooruit met VVZwammerdam, er is werk aan de winkel. Dit keer dus een kritisch rapport bij een welverdiende driepunter. Dat is ook wel weer zo.