Motto:

Jaimy Groenen Kees Rijneveld Martijn de Groot Ruben de Bruin
Verzorger: Vacature

Lugdunum – VVZwammerdam: 3 – 0

Bij Lugdunum tegen VVZwammerdam stond er voor beide ploegen één en ander op het spel. Lugdunum kon zich naar de nacompetitie spelen voor promotie naar de 2e klasse en VVZwammerdam kon bij een overwinning of gelijkspel boven de streep blijven voor nacompetitie voor degradatie naar de 4e klasse. Uiteindelijk bleek VVZwammerdam ondanks hard werken de verliezer van de dag en Lugdunum de winnaar met een plaats in de nacompetitie. De winnaar had het geluk aan zijn zijde toen de arbiter bij wee cruciale fasen (de 1-0 en de 2-0) het voordeel aan Lugdunum gaf waar dat volgens de meeste waarnemers (er waren ook meer supporters uit Damme dan uit Leiden) eerder andersom had behoren of tenminste had kunnen zijn. Overigens niets dan lof over de leiding.

Tim Kramer in duel om de bal

VVZwammerdam opende het eerste kwartier furieus en was het eerste half uur de bovenliggende partij. De buitenkanten werden goed gezocht en de meest dreigende spelers Koen Woudenberg en Reijer Peters kregen de mogelijkheid om goede voorzetten af te leveren. In de eerste helft waren er 8 voorzetten van de zijkant door VVZwammerdam. Geen van alle bereikte een spits of inkomende man. VVZwammerdam was, niet voor het eerst deze competitie, tandenloos. In de eerste helft schoot Lugdunum 4 keer wel op doel, waarbij het 1 keer de paal raakte (29e minuut) en het 1 keer scoorde. Dat was wel na doorspelen na een overtreding op het middenveld tegen Ruben de Bruin. VVZwammerdam had bij dat alles veel energie verbruikt tegen de zuinig spelende Leidenaren die konden terugvallen op een goede individuele techniek.
In de tweede helft kreeg Lugdunum een penalty die dan wel weer makkelijk werd gegeven. Had ook als Schwalbe kunnen worden beoordeeld. Het stond zodoende 2-0 in de 51 minuut. In de hele tweede helft bleef VVZwammerdam de aanval zoeken en kreeg 5 kansen en raakte daarbij 1 keer de lat.  Lugdunum bleef zuinig spelen en kwam zelden voor doelman Emiel Samsom. Opmerkelijk bij dat alles was dat over de hele wedstrijd de Damse spitsen welgeteld 1 keer tussen de palen schoten en het gevaar bij de afronding van het middenveld moest komen. De vleugelspitsen raakten vermoeid en kwamen niet meer aan voorzetten toe. Naar het eind van de wedstrijd kreeg Lugdunum steeds meer ruimte en in de slotminuten was de tank leeg bij VVZwammerdam. In de 89e minuut werd het 3-0.
Na dit resultaat zijn er voor VVZwammerdam drie mogelijke scenario’s voor lijfsbehoud. (1) In het eerste scenario wint VVZwammerdam volgende week van CVC Reeuwijk en verliest DWO uit tegen DSVP. (2) In het tweede scenario wint VVZwammerdam en verliest Blauw Zwart en vallende uitslagen zo uit dat de doelcijfers van VVZwammerdam beter zijn dan die van Blauw Zwart. (3) In het derde scenario wint VVZwammerdam drie confrontaties in de nacompetitie. Bij de bookmakers staat het tweede scenario op 50% kans en degradatie na nacompetitie ook op 50%. Komt dus allen volgende week naar de wedstrijd VVZwammerdam – CVC Reeuwijk om onze jongens te steunen.