Roodenburg – VVZwammerdam 3-2

De laatste wedstrijd van het seizoen 2013/2014 moest tegen Roodenburg worden aangetreden zonder Gerald van Asselt, Mitchell Bons, Toine Kremer, Maarten van Riessen en Sander Schmand. Ook de vaste verslaggever Jozef Kindt ontbrak en de vervangende verslaggever ging zitten naast de verslaggever van de website LeidenAmateurVoetbal.nl.  Gezien de enorme hoeveelheid aantekeningen moet dat verslag een uitstekend inkijkje geven in het wedstrijdverloop. Klik hier voor het wedstrijdverslag van Sergio.

20 140510 Roodenburg VVZwammerdam 3 2 Kopie

Ook Henkes geeft je vleugels

Dit verslag is vooral bedoeld om te checken of het ergens naar lijkt en de uitslag klopt. De ploeg van Rob de Lange, met maar twee wissels op de bank, liet wederom een uitstekende wedstrijd zien. Zoals ook in beslissingswedstrijd tegen SEV in Zoetermeer met een goede veldbezetting en zeker in de tweede helft met meer dan verzorgt voetbal. De wedstrijd werd desalniettemin verloren met 3-2. Binnen 20 minuten stonden de Groenen al met 2-0 achter door twee merkwaardige doelpunten. De spits van Roodenburg krijgt een blindganger van een middenvelder toevallig tegen zijn hoofd en ‘kopt’ de bal keurig en onhoudbaar voor keeper Wouter van Valen in (8e minuut). In de 20ste minuut krijgen we een vrije trap tegen: vervolgens gaat de bal via de kluts in ‘de muur’ onhoudbaar langs Wouter (2 -0). Onze voorhoede (Reijer Peters, Niels Koolwijk, Jordi de Groot) krijgt en creëert echt wel kansen en er is voortdurend dreiging door druk op de bal of door een snelle counter, maar Niels schiet voorlangs en Reijer’s schoten worden gepareerd door de keeper van Roodenburg. Verder blijft Damme goed spelen in een verder gelijkopgaande wedstrijd. In de blessuretijd van de 1ste helft schiet een verdediger van Roodenburg een harde voorzet van middenvelder Mitchell Henkes via een sliding langs zijn verbouwereerde keeper (1-2). In ieder geval in stijl met de twee eerdere goals.

Damme komt na rust scherp uit de kleedkamer en speelt misschien wel het beste half uur van het seizoen. Maar wat tegenwoordig heet ‘de ploeg beloont zichzelf niet’ blijkt weer te gelden. De sportverslaggever uit Leiden waarschuwt mij nog: straks komt de ervaren rot ‘De Bok’ er in (nr. 10 van Roodenburg). En inderdaad een kwartier voor tijd speelt hij twee spelers wel erg makkelijk uit en laatste man Mark Noorlander ziet zich genoodzaakt hem fors aan te pakken (geel en een terechte strafschop), dus 3-1 tegen alle verhoudingen in. Mitchell Henkes, Lars Kremer en Reijer Peters zijn voortdurend gevaarlijk. Niels Koolwijk, Jordi de Groot en Nick van den Berg maken voldoende oorlog in de goede zin van het woord. Maar de bal komt tegen de kruising (Lars) of de keeper heeft alsnog de bal (Mitchell, Reijer). In de slotfase blijft VVZwammerdam aandringen. Reijer speelt in de 87ste de bal tussen de keeper door en een verdediger, maar de bal wordt alsnog van de doellijn gehaald, Mitchell Henkes schiet vervolgens weer in, maar nu haalt een andere speler hem van de doellijn (kreun, zucht, pffff). In de 90ste minuut bepaalt de aanvoerder Lars Kremer met een mooi schot in de verre hoek de eindstand toch nog draaglijk op 3-2.

Doelstelling is dit seizoen gehaald, in het linker rijtje (7e) en al ver voor het einde van het seizoen onszelf veilig gespeeld. Om de nacompetitie te halen heeft Damme twee uitgelezen kansen gehad: (1) het halen van de 4e plaats en (2) de beslissingswedstrijd tegen SEV op 2e Paasdag. Duidelijk is wel dat dit seizoen Kagia, DWO en SEV, in die volgorde, een maatje te groot voor ons zijn. Maar de 4e plaats had echt gekund. Als je zoveel punten laat liggen tegen de onderste vier ploegen; LSVV ’70 (6), Sportief (3), Oosterheem (2) en Lugdunum (2), dan mis je simpelweg 13 punten die in de voetbaltas hadden moet zitten.

Scoren we te weinig? Damme heeft 53 goals gemaakt en nr. 1 DWO (heeft een punt aftrek gehad van de KNVB) heeft er 56 gemaakt. We hebben in ieder geval veel goals tegen (45), maar dat heeft de huidige nr. 4 eveneens (Roodenburg, 45 tegengoals). Gelukkig hebben we een bekwame trainersstaf voor een echt goede analyse.

Maar even als de beste stuurlui aan hoger wal: we hebben een jonge ploeg (gemiddeld 22 jaar) en onze tijd komt nog. Het gaat lukken met deze ploeg: de 2e klasse, zeker weten!! Dat is jezelf belonen. Misschien je vrije tijd iets slimmer inplannen en niet midden in het seizoen op wintersport gaan en andere uitjes. Lucas Woudenberg zou zeggen meer #Focus en als ik (uw twitteraar) het zeg ben je niet van deze tijd en moet je je nergens mee bemoeien. Sorry.

Mannen (jongens dus), dank je wel voor dit mooie seizoen: een plezier om naar te kijken en we hebben dat bovendien, ook nog eens met correct voetbal gedaan. Over ‘Damme’ op dat vlak geen enkele wanklank. Nergens zit je in een bestuurskamer met plaatsvervangende schaamte. Integendeel. Ook mooi: … met plaatsvervangende trots.
21 140510 Roodenburg VVZwammerdam 3 2 Kopie
                                             Reijer Peters van rechts naar binnen
22 140510 Roodenburg VVZwammerdam 3 2 Kopie
                                Thom de Bruin speelde soeverein als rechtsback