SV Gouda – VVZwammerdam 2-2

Wat gebeurt er als twee partijen absoluut de drie punten willen binnen halen? SV Gouda heeft dit seizoen nog geen wedstrijd gewonnen. Inmiddels waren dat al acht wedstrijden achtereen zonder overwinning en de Gouwenaren waren vast besloten tegen Damme de eerste overwinning van het seizoen binnen te slepen. ‘Als het moet spelen we (SV Gouda) achterin 1 op 1’.

08 141108 Gouda VVZ 2 2 Kopie Kopie
    Kevin Bergshoeff gevaarlijk voor de keeper
Aan de andere kant echter ‘de Groenen’ en die dachten: we gaan met de meest aanvallende ploeg die we maar kunnen bedenken het veld in (vijf voorhoedespelers) en spelen op het middenveld met de punt naar achter. ‘We spelen ze, als het moet, helemaal kapot!’ Het veld leek vreselijk glibberig door de vele herfstbladeren die op het gras lagen en werkte niet mee aan netjes voetballen. Lange tijd leek VVZwammerdam met 0-1 de winst naar binnen te hengelen, maar in de 81ste, 82ste en 83ste minuut (!!!) vielen drie goals waardoor de eindstand toch nog 2-2 werd. Net als tegen Roodenburg zat het venijn in de staart.

Damme speelde, mede door de afwezigheid van Mitchell Henkes (geblesseerd) en Sander Schmand (werk), met een extreem aanvallend middenveld: Toine Kremer en Reijer Peters en daarachter aanvoerder Lars Kremer in de rol van Nigel de Jong als stofzuiger. Voor dat middenveld stonden Kevin Berghoeff, Maarten van Riessen en Yassine El Mariami. Vijf spitsen die stoorden bij het leven bij balbezit van de tegenstander en die de Gouwenaren veel schrik aanjoegen door hun snelheid. Twee gele kaarten daardoor voor SV Gouda omdat men aan de noodrem trok. Ook alle ‘blinde’ peren, en dat waren er veel te veel, naar voren van VVZwammerdam blijken bij deze opstelling levensgevaarlijk. Een van de voorwwartsen blijkt toch nog de bal eerder te bereiken dan de gemiddelde verdediger van SV Gouda. Het ging echter ten koste van het verzorgde spel waar we inmiddels om bekend staan: waar waren de driehoekjes, de slimme steekpassjes en de fraaie diagonalen? Slechts een keer was er in deze wedstrijd die brille toen Reijer Peters alleen voor de keeper werd gezet door zijn maten. De opbouw was veel te vaak niet zorgvuldig (slordig dus) en dat was jammer.

Maar als je min of meer drie keer voor de rust en drie keer na de rust alleen voor de keeper staat, maak je maar zo 5-0 (de vijf spitsen hadden allemaal een keer kunnen/moeten scoren) en dan loopt iedereen lachend het veld af. ‘Dat is voetbal’, zei trainer Rob de Lange achteraf. We weten het allemaal: als je niet scoort en de tegenstander met eenzelfde verbetenheid de punten binnen wil halen kunnen er rare dingen gebeuren als je de wedstrijd niet onder controle hebt. Vanaf de 15e minuut met 0-1 voor (mooie goal van Kevin Berghoeff langs vier man) en dan in de 81ste minuut de gelijkmaker door een eigen goal van Lars Kremer. Vervolgens gelijk na de aftrap een schitterend schot van Maarten van Riessen (1-2) in de kruising. En vervolgens laten we ons gelijk weer in de luren leggen door hun snelle linksbuiten (nr. 11) Tom Hoogstraten (2-2). Misschien mag je achteraf nog niet klagen met 2-2 als je het de laatste minuten nog verder had kunnen verknallen. Maar Mark Noorlander voorkwam gelukkig erger.
Als je twee keer voorstaat en dan nog bijna met een nederlaag van het veld stapt is iedereen natuurlijk sacherijnig, maar het zou onterecht zijn te spreken van een slechte wedstrijd. Het was een mooi experiment met vijf aanvallers. Het zat er wel degelijk in! Volgende week de 3e ronde van de KNVB-beker tegen Woubrugge. We zijn benieuwd of we ook kick & rush verzorgd kunnen spelen. Het klinkt als een paradox. Wel een uitdaging! En die heeft SV Gouda nu ook nog steeds: de 1ste overwinning. Ze mogen het gaan proberen in Leiden bij Roodenburg over twee weken.
Klik hier naar het verslag op de site van SV Gouda (ook leuk)