ASWH II – VVZwammerdam 1-2

Afgelopen week stonden we vertwijfeld te kijken naar de 1ste oefenwedstrijd tegen ARC II. Vandaag een maatje groter ASWH II uit de reserve-hoofdklasse. Het werd een mooie 1-2 overwinning, waar maar weinig op af te dingen viel. Wat waren de verschillen?

Op de eerste plaats doet zo’n entourage wel wat. ASWH speelt 2e divisie (het hoogste niveau bij de amateurs). Mooie accommodatie en een keurig gesproeid kunstgrasveld. Zoals het hoort dus. Tribune, beeldscherm, kantine met balkon, eindeloze rijen reclameborden, een vereniging in Hendrik-Ido-Ambacht, bij Dordrecht, met 1.400 leden. Het 2e, onze tegenstander speelt reserve-hoofdklasse. Bij nader inzien speelden we eigenlijk de voorwedstrijd voor hun opening van het seizoen: ASWH 1 – Spakenburg 1. Terwijl wij speelden werd alles in gereedheid gebracht voor die topper later op de dag.
Trainer Jack Harmsen had de beschikking over 14 spelers, die uiteindelijk allemaal een helft of meer speelden. Er was meer beleving dan vorige week, maar vooral ook het veld werd compact gehouden, men coachte elkaar (!) en de aanvallers verdedigden mee als dat nodig was. Backs kwamen op als dat kon. En Bartjan Pfaff was alweer een betrouwbare sluitpost. Overigens speelden beide partijen sportief, men ging zelden over de scheef. Toeschouwers van beide kanten waren enthousiast over het vertoonde spel, ook dat kan.
De 1e helft werd ASWH alsmaar sterker, wat ook leidde tot de 1-0, maar in de 2e helft leken wij zelfs de iets betere conditie te hebben en maakten we de 1-2 in de 86ste minuut. Een 1-3 overwinning had ook gekund als er een collega-speler tegen een voorzet van linksback Reijer Peters was aangelopen.
Voor een aantal van onze spelers was het de eerste wedstrijd, maar dat viel verder niet echt op. Spits Jordi de Groot maakte twee mooie goals, de buitenspelers (Koen Woudenberg, Mitchell Bons) stichtte regelmatig gevaar. We gingen efficiënt met de kansen om dit keer: letterlijk een hand vol kansen en twee doelpunten. Het middenveld hield het veld compact en speelde zonder lange halen naar voren en de achterhoede was erg betrouwbaar. Als we toch nog wat namen willen noemen: Stork Drexhage, Bas Verduijn en Martijn Vink maken de keuze reuze en daar zal de trainer alleen maar blij mee zijn. Smetje was dat aanvoerder Lars Kremer met een rugblessure uitviel.
Het vervolg is aanstaande dinsdag tegen avv Alphen thuis om 20.00 uur, om volgende week zaterdag de eerste beker-wedstrijd te spelen bij v.v. Alphia.