Motto:

Verzorger: Vacature

Zwammerdam 1 wint van Sporting Leiden

Verslag overgenomen van Leiden Amateur Voetbal geschreven Sergio Rademakers

Derde klasse A (zaterdag)- Sporting Leiden kent tot dusverre een goed seizoen. Twee weken geleden ging de tweede periodetitel maar nipt aan de Leidenaren voorbij. Positief lichtpuntje was dat de ploeg van trainer Cees van Tongeren zich in ieder geval definitief veilig speelde en dus het restant van de competitie vrijuit kan voetballen. En wie weet zit er meer in het vat. Tegenstander Zwammerdam daarentegen moet nog alle zeilen bijzetten om weg te komen uit de gevarenzone. Vorig weekend wist Damme een overwinning uit het vuur te slepen tegen DWO, waardoor de ploeg weer wat lucht kreeg. Tegen een onthutsend zwak Sporting Leiden boekte de ploeg van Jack Harmsen de tweede overwinning op rij (3-4).

Rogillio Swaalep zet hier zijn tegenstander
                       op het verkeerde been en scoorde 1x

• Beelden van Leiden Live van deze wedstrijd
  • Verslag op de website van Sporting Leiden (hebben hetzelfde verslag als hier)
  • Verslag op de website van Studio Alphen (volgt)

Snelle Leidse voorsprong deert Zwammerdam niet

Aanvankelijk leek er geen vuiltje aan de lucht voor de formatie uit Leiden. Na een paar minuten spelen kwam de thuisploeg op voorsprong. Een goed genomen hoekschop van Erik Bakker zorgde ervoor dat goalgetter Sipan Khalid eenvoudig kon binnenkoppen (1-0). Hierna ontstonden er een aantal hachelijke situaties voor het doel van Zwammerdam-doelman Emiel Samsom, die zijn doel fraai wist schoon te houden. In de tegenaanval werden de bezoekers regelmatig gevaarlijk. Het wachten was  dan ook niet lang op de gelijkmaker. Een inzet van Rogillio Swaalep werd van richting veranderd en rolde over de doellijn (1-1). De fusieclub raakte na dit moment totaal van slag en kwam er voetballend niet meer uit. Het grossierde in foutieve passes en mede door de harde zijwind werd er geen fatsoenlijke aanval meer op poten gezet. De ploeg uit Zwammerdam rook bloed en probeerde het tempo op te schroeven. Na een ruim half uur spelen kwamen de bezoekers op voorsprong. Een voorzet vanaf de zijkant werd goed binnengewerkt door Nick van de Berg (1-2).

De thuisploeg probeerde voor rust nog wel op gelijke hoogte te komen maar Damme gaf geen krimp. Sterker nog, in de slotminuut van de eerste helft schroefde bouwde het de score verder uit. Tim Kramer draaide de bal goed in de zestien, waarna Koen Woudenberg onberispelijk binnenwerkte (1-3).

Getergd Sporting, bezoekers bezwijken echter niet

De thuisploeg kwam getergd uit de onderbreking. De duels werden feller aangegaan en de ploeg werkte hard om de aansluitingstreffer te maken. Zwammerdam werd genoodzaakt naar achteren te lopen en de druk nam toe. Uit een vrije trap van Bakker werkte verdediger Mevin Dieke de 2-3 binnen. Een gelijkspel zat er dus in en Sporting opende de jacht. Een goed keepende Samsom wist zijn ploeg een aantal keer op de been te houden met een reeks fraaie reddingen. Toch moest hij halverwege het tweede bedrijf zijn meerder erkennen in Khalid. Uit een dood spelmoment kopte hij zijn tweede van de middag binnen en stond er warempel een gelijke stand op het bord (3-3). Dat was echter van korte duur. Door onoplettendheid in de Leidse verdediging kwamen de Zwammerdammers opnieuw op voorsprong. Ditmaal strafte Lars Kremer- de routinier is weer geheel en al terug en meteen belangrijk- het defensieve geklungel af (3-4). De gastheren persten er nog een slotoffensief uit, maar Damme hield goed stand en boekte hiermee een broodnodige overwinning. Het profiteerde optimaal van een totale off-day van de pupillen van Van Tongeren. Daarbij kan gezegd worden dat op basis van inzet en vechtlust de ploeg uit Zwammerdam de zege toekwam.

,, Een wedstrijd om snel te vergeten.”

Sporting Leiden- aanvaller Erik Bakker na afloop van de wedstrijd:,, Vooral de eerste helft zijn we als team ver door de ondergrens gezakt. Het was dramatisch, gewoon in en in slecht. Waar het door kwam, werkelijk geen idee. Als je dan al slecht speelt dan moet je wel strijd blijven tonen. Na rust probeerden we dat wel en kwamen we iets beter in ons spel. Maar ook dat was verre van goed genoeg. Desalniettemin wisten we toch op gelijke hoogte te komen. Van korte duur zo bleek, want binnen een paar minuten stonden we door domme fouten alweer achter. We hebben als collectief vandaag gefaald. Een wedstrijd om snel te vergeten”, aldus Bakker.

,,De smaak van een overwinning is immers altijd zoet.”

Een opgetogen Koen Woudenberg van Zwammerdam met zijn visie:,,Dit was een cruciale wedstrijd voor ons. We voetballen immers onderin en elk punt in deze fase van de competitie is belangrijk. Vorige week wonnen we de inhaalwedstrijd tegen DWO en met dat positieve gevoel stapten we deze wedstrijd in. We speelden zeker niet optimaal, maar door hard te werken trokken we vandaag de overwinning over de streep. Het was met pijn en moeite dat moet gezegd worden. Daar maalt niemand binnen ons team om. De smaak van een overwinning is immers altijd zoet.”

Sporting Leiden-Zwammerdam 3-4 (1-3) 4. Khalid 1-0 , 8. Swaalep 1-1, 34. Van de Berg 1-2, 45. Woudenberg 1-3, 56. Dieke 2-3, 67. Khalid 3-3, 70. L.Kremer 3-4

Basisopstelling Sporting Leiden: Van der Meulen, Dieke, Te Hennepe, Khalid, Devilee, Bakker, Hamelink, Van Hooidonk, Bardaa, Wansink, Van den Berg.

Basisopstelling Zwammerdam: Samsom, De Bruin, Van Asselt, Van Dorp, Jansze, L.Kremer, Woudenberg, Van de Berg, Swaalep, Peters, Kramer.