NSV’46 – VVZwammerdam: 3 – 4

De derby tussen de Noorderlingen en de Dammenaren zou er een van cruciaal belang kunnen zijn geweest voor degradatie/nacompetitie of niet. Beide ploegen waren zich daarvan bewust, want er werd met flinke inzet en concentratie gespeeld. Niet dat het daardoor een goede wedstrijd werd, maar er gebeurde wel van alles en niemand kon zich verwijten dat hij niet zijn best had gedaan. Een spannende wedstrijd waarbij naar het einde toe de emoties werden beproefd. De gelukkigste trok aan het langste eind.
coen Kopie

Man van de wedstrijd Jeroen van Dorp scoort hier de 0-1

De wedstrijd kende in het eerste halfuur weinig hoogtepunten. In de 8e minuut miste Maarten van Riessen een opgelegde kans, maar NSV’46 antwoordde in de 25e minuut, gevolgd door en gevaarlijke actie van Reijer Peters voor VVZwammerdam in minuut 28. In alle gevallen waren de keepers de baas over de situatie. Kort hierna scoorde Jeroen van Dorp van dichtbij, een specialiteit van Jeroen, zou later in de wedstrijd blijken. In minuut 30 brak Mitchell Bons gevaarlijk door, maar nog effectiever was de vrije trap van broer Justin in minuut 32: 0 – 2. VVZwammerdam was helemaal los en in de 38e minuut kreeg het zelfs een penalty te nemen. Aanvoerder Maarten van Riessen nam zijn verantwoordelijkheid, maar de keeper wist uitstekend redding te brengen. VVZwammerdam weigerde daardoor de wedstrijd te beslissen en dat zou VVZwammerdam duur komen te staan.
Na rust besloot NSV’46 om stevig druk te zetten op de defensie van Damme. Dat leverde lange tijd geen kansen op, tot in de 58e minuut toen de Noorderlingen plots op 1 – 2 kwamen. Nog niets aan de hand voor de groenwitten, zou je denken, gezien de verhoudingen in het veld. In de 60e minuut kreeg VVZwammerdam 3 kansen in een en dezelfde aanval. De bevrijdende treffer viel weer niet. Toen braken de 20 minuten aan van NSV’46,dat in die periode heer en meester was.  In minuut 65 vuurde NSV’46 twee gevaarlijke schoten af op het doel van Wouter van Valen, die van geen wijken wist. In de 71e minuut was het toch raak: 2 -2. NSV’46 ging door. In de 81e minuut werd de paal geraakt door de thuisploeg. Twee minuten later werd VVZwammerdam weer overspeeld en kwam de 3 -2 op het scorebord. Niets wees op Damse kansen op een punt of meer. Daar dacht Jeroen van Dorp anders over. Hij trok opportunistisch mee in de aanval en wist zowaar in minuut 85 op uitstekende manier de gelijkmaker aan te tekenen. De Dammesupporters tekenden al voor een gelijkspel, maar Jordi de Groot (een echte goaltjesdief) had een eigen idee. Nadat Mitchell Bons uitstekend de buitenspelval ontweek, rondde Jordi in de slotseconden de aanval af: 3 – 4.
Door dit resultaat slaat VVZwammerdam een kloof van 5 punten met de nacompetiteplaatsen voor degradatie en kan het met meer vertrouwen de cruciale 6 slotwedstrijden (18 punten nog te verdienen en te verspelen) tegemoet zien. Over twee weken komt kampioenskandidaat DoCos op bezoek. Een kansloze missie, lijkt het, maar misschien de opmaat tot een knetterend competitieslot met nog steeds theroretische kansen op een periodetitel.