Motto: één team, één taak

Bryan vd Nieuwendijk Jordi de Groot Lars Kremer Ole Jansze
Jaimy Groenen Kees Rijneveld Martijn Vink Ruben de Bruin
Verzorger: Pim van Riessen

VVZwammerdam – Soccer Boys 1-0

Het was weer zo’n zaterdag waarin er van alles in 3e klasse A zou kunnen gebeuren. En dat gebeurde ook: de nummers 2, 4 en 5 (BSC’68, Soccer Boys en Aarlanderveen) verloren. Koudekerk, RKDES en ESTO haalden wel de volle buit binnen. En hekkesluiter Zevenhoven won zomaar van en bij DoCoS met 0-2. Knap. En onze mannen stuurden Soccer Boys met nul punten terug naar Bleiswijk in een wedstrijd waarin zeker niet geweldig werd gevoetbald, maar wel hard werd gewerkt als collectief. En Damme daarbij uiteindelijk een grotere wil had om de 3 punten binnen te slepen op het zware veld.

Matchwinnaar Jeroen van Dorp scoort hier de 1-0 voor Damme

Trainer Van der Zee kon op linksbuiten Justin Bons na weer rekenen op redelijk complete selectie. De vraag was of een ieder ook wedstrijdfit genoeg was. Het natuurgrasveld was afgelopen week geprikt, gemaaid en het had nog even geregend om 13:45 uur. Het leek ideaal, maar het was toch weer loodzwaar. In de 26ste minuut al de eerste wissel bij Soccer Boys. Er werd van beide zijde rommelig gevoetbald, maar zoals gezegd ‘hard gewerkt’. Dat harde werken leek het thema in Damme deze middag voor beide helften en in de 5 minuten blessuretijd. Maar ‘onze mannen’ koppelden dat ook nog eens aan een ijzeren wil deze wedstrijd over de streep te trekken.

Het hoogtepunt van de wedstrijd was al in de 31ste minuut. We kregen een directe vrije trap op grote afstand van de goal (30 meter?) na een overtreding op Lars Kremer. Martijn Vink ging achter de bal staan en dan weet je wat je kan verwachten. Een granaatkogel, meestal tussen de palen en de deklat. Ook nu weer, de doelman stompte de bal min of meer recht omhoog en de bal viel dan ook weer terug in de doelmond op de doellijn, waarbij centrale verdediger Jeroen van Dorp de bal letterlijk tegen de touwen ‘werkte’. De doelman beklaagde zich bij de scheids over ‘het aanvallen’ van de keeper. Maar daar trapte scheidsrechter Rolandus Boers, verder ook goed fluitend, niet in. Er ontstond inderdaad een scrimmage, maar uit de foto’s na afloop bekeken, bleek dat tussen de doelman en Jeroen nog een verdediger van Soccer Boys zelf zat. Ook de Groenhemden moesten een speler wisselen in de eerste helft: Thom de Bruin verving de geblesseerde Morris van Vliet. Ondertussen had ‘de Twitteraar van Dienst’ van Zwammerdam op X ongewild voor de nodige verwarring gezorgd bij de lokale omroepen door ‘0-1’ te twitteren i.p.v. ‘1-0.’ Het bestuur heeft de beste man (een AOW-er) inmiddels ontslagen, niet geschikt voor zo’n essentiële taak op een vrije zaterdagmiddag. Die eerste helft kwam het in ieder geval niet tot verzorgd spel.

Na rust mocht linksback Reijer Peters weer zijn rentree maken als wingback. Alhoewel de Soccer-Boys toch veelal op de helft van Zwammerdam acteerden kwamen ze er domweg niet doorheen. Ze kwamen wel iedere Dammenaar achterin drie keer tegen en voorin ontbrak het ook bij Zwammerdam dit keer aan de subtiliteit die er normaliter wel was. Ook de wissels Bryan van den Nieuwendijk en Derek Boot in het laatste kwartier konden daar niet echt verandering in brengen. Het bleef vooral hard werken op een zwaar veld, … en de beleving was 100%: (1) bij de beide teams door hun inzet, (2) bij Damme door de 1-0 vast weten te houden en (3) bij de supporters van de stress, … hoelang gaat dit nog goed?

Komende week spelen we thuis de 76 minuten uit van de gestaakte wedstrijd tegen DoCoS. Het is een zogenaamd inhaalweekend, het wordt dus weer kijken met welke riemen we moeten gaan roeien. Wat hoopgevend was deze zaterdagmiddag ? Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Eerlijk gezegd was dat ook winst en zeer geruststellend: uit dat vaatje kunnen deze mannen ook tappen als de omstandigheden daartoe nopen. Ook knap!

• Interview met Ole Janze over de wedstrijd door Leiden Amateur Voetbal (klik hier)
  • Foto’s: volgen zondagmiddag op Facebook (klik hier)
  • Verslag van Soccer Boys (is er nog niet)