Esto – VVZwammerdam 2-3

Voor het eerst sinds 1948 naar de zondagclub uit Zwammerdam, waarvan het 1ste inmiddels op zaterdag speelt en die door het Haagse landkapertje spelen in 1964 nu bij Bodegraven hoort. Voor ons een serieuze derby met vuurwerk en groene rookbommen. ‘Derby? Dat doen we hier tegen RVC’33!’. De ploeg uit Bodegraven had wel andere dingen aan het hoofd: bij winst konden de mannen in het zwart-wit periodekampioen worden, mits koploper Soccer Boys zou verliezen van het sterke Aarlanderveen.

Ole Jansze maakt in de 88ste minuut de winnende goal 2-3 voor Damme

Zwammerdam kwam als een raket uit de startblokken, .. onze mannen zijn dol op gesproeid kunstgras, zeker als de lucht zwanger is van de groene rook. Beiden hadden ze bij Esto goed geregeld en voordat we tot 60 konden tellen was het 0-1 (door Justin Bons). Sinterklaas was echter net in Bodegraven: dus de vlag in top. Het bleef 0-0. Damme bleek goed in staat die hele eerste helft de druk erop te houden met goed en gevarieeerd spel. Iedereen is aanvaller, iedereen is verdediger en iedereen is middenvelder. Het ging precies zoals we het eigenlijk altijd willen zien, … maar het komt niet altijd op deze manier uit de verf. Pas na een kwartier kwam Esto aan een eerste aanval toe. Aanvoerder Lars Kremer schot na een half uur de eerste treffer binnen en scoorde 6 minuten later weer, maar die werd afgekeurd vanwege buitenspel. Het venijn zat in de staart van de 1ste helft. Middenvelder Thom de Bruin maakte met een machtig afstandsschot de 0-2 in de 42ste minuut. Drie minuten later maakte Esto toch de aansluitingstreffer (1-2) waarbij onze doelman Jaimy Groenen geblesseerd raakte. De scheidsrechter besloot dat de behandeling maar in de rust moest plaatsvinden. Met een dubbele domper de kleedkamer in derhalve.

Na rust met 2e doelman Bas Verburg (!) in de goal verder. Het werd in de 2e helft een meer gelijk opgaande wedstrijd. De wind was wat gaan liggen, het bleef gestaag regenen en de strijd verplaatste zich vooral naar het middenveld, de nodige wissels, gele kaarten, waarbij vooral centrale verdediger Mark Veerman goed wegkwam dat hij niet twee keer geel kreeg. Ruben werd uit voorzorg gewisseld dat hem dat ook niet zou gebeuren. Het venijn zat, net als in de eerste helft, weer in de laatste vijf/zes minuten van de reguliere speeltijd. Zoals we dit seizoen al bijna een handvol wedstrijden uit de vingers lieten glippen. En inderdaad zes minuten voor tijd maakte Esto, de gelijkmaker, pal daarna had Bas Verburg zijn beste redding, vervolgens kopt invaller Ole Jansze in 88ste minuut het verlossende doelpunt prachtig binnen. En dan maakt Esto toch weer de gelijkmaker in de 89ste minuut, … maar de scheidsrechter keurt hem af. En in blessuretijd hielden ‘de Groenen’ dit keer goed stand. Groenlinks Justin Bons speelde weer geweldig, alsof de zon even scheen, daar waren vriend en ‘vijand’ het over eens.

En dan de andere wedstrijden: Esto verloor dus, Soccer Boys verloor ook en de wedstrijd van outsider ASC werd gestaakt (onwel worden scheidsrechter). Per saldo is er dus nog geen periodekampioen bekend. VVZwammerdam staat nu 8ste en mag volgende week thuis tegen Altoir (ook een voormalig zondag 2e klasser). Bas super dat je je debuut hebt gemaakt, … je werd bijna letterlijk voor de spreekwoordelijke leeuwen geworpen, maar je redde de ploeg prima. Thnx.