Meer dan een vereniging: 1 staat tot 3

Bijzonder, … als we hadden gewonnen, hadden we op de 5e plaats gestaan en ons min of meer veilig gewaand. Helaas verloren we terecht met 1-3 van Esto en blijven we staan op nummer 9, nog net boven de oranje streep (voor de beslissingswedstrijden). Rechtstreeks degraderen doen we niet meer want Lugdunum en Zevenhoven verloren ook. De meest gestelde vraag was dan ook na afloop: tegen wie spelen we de volgende vijf wedstrijden? Dat is gelukkig simpel te beantwoorden: 20 april Altior (uit), 4 mei RVC’33 (thuis), 11 mei ASC (uit),  18 mei TAVV (thuis) en tenslotte op 25 mei tegen RKDES (uit). Je moet er niet aan denken dat RKDES dan kampioen kan worden en wij nog ook nog moeten strijden tegen degradatie-beslissings-wedstrijden. Het zou natuurlijk maar zo kunnen.

De wedstrijd van vandaag kon worden gezien als een verlengstuk van de beide vorige wedstrijden tegen DoCos en Lugdunum en die vandaag tegen elkaar speelden (2-0 voor DoCoS). Helaas speelden we nog steeds niet op ons oude niveau (van het trainingskamp in Portugal). Reijer viel na een half uur (weer) uit en toen moest de eerste goede aanval van onze kant nog komen. Justin zat op de bank, maar deed alleen de laatste tien minuten mee. De anderen werkten voor wat ze waard waren, maar de juiste smeerolie zat even niet tussen de elf radartjes. We krijgen vast nog meerdere verslagen van onze wedstrijd dit weekend van Leiden Amateur Voetbal en van BR6 , … die zijn objectief (;)

Misschien was de 3e helft zeker zo interessant, … die duurde tot minsten 20:00 uur. Gesprekjes met oud-spelers die momenteel in Alphen woonden en merkten dat hun kids niets meer met Damme hebben, met een moeder wiens zoon elders speelt, maar zij woonde nog in Zwammerdam en was hier vandaag, met spelers van Esto die met een Zwammerdam-sjaal op de foto gingen, met een paar handenvol mensen die Master Stu meer dan geweldig vonden, met barpersoneel dat bang was dat er veel te weinig bier was ingekocht en vooral met mensen die zich realiseerde hoe uniek we zijn met honderden toeschouwers en 96 spelende leden. En die ineens begrepen wat ‘meer dan een vereniging’ betekent en dat vanmiddag ‘in dure termen’ de zogewenste inclusieve samenleving nog voor het oprapen ligt. Met dank aan Percy die dat, waarschijnlijk ongewild, benadrukte met zijn onbevangen aanwezigheid. Grootschaligheid lijkt efficiënt en onvermijdelijk, maar brengt onoplosbare problemen met zich mee.

En terechte vragen hoe dat nu verder moet als deze generatie 1ste elftal-spelers stopt, we al jaren geen junioren-team(s) meer hebben, dat die huizen er alsmaar niet komen en vooral ook hoelang we nog dagelijks naar die afbraakwijk moeten kijken? Helaas, er was geen wethouder in de buurt, desalniettemin, je gelooft het niet, het was een supermiddag. En natuurlijk is het jammer van die drie punten. Komende week naar Altior dus en dinsdag naar de zoveelste vergadering over de MFA. We houden de moed erin: (1) op het veld en (2) aan de vergadertafel.

NB1:  dank aan alle (ad-hoc) vrijwilligers
NB2: dank aan het 2e voor de mooie ‘groene wand’ en de ingetogen knallen