Voorbeschouwing VVZ – HVV Te Werve

Vandaag – zaterdag 10 juni 2023 – heten wij spelers en supporters van Te Werve uit Rijswijk (58.000 inwoners) van harte welkom op ons sportcomplex voor de halve finale van de play-offs. De verliezer van vandaag speelt komend seizoen in de 4e klasse en de winnaar mag door naar de finale die volgende week wordt gespeeld op een nog te bepalen neutraal terrein.

Vorige week mocht Te Werve al kennis maken met een ploeg uit Klasse 4B: onze buurman Rohda’76. In de reguliere tijd werd het 2-2, maar in de verlenging stuurde Te Werve het team uit Bodegraven terecht met 3-2 naar huis. De club begon al met ballen in 1905 en werd formeel opgericht in 1916 in het toenmalige Shell-kantoor in Den Haag. De geschiedenis van de vereniging staat jaloersmakend goed beschreven op de website ‘dehaagsevoetbalhistorie.nl’. In ieder opzicht, kan ook niet anders met zo’n lange historie, een bijzondere club. Ze promoveerde in drie seizoenen van de 4e naar de 1ste klasse en speelde in 2017/2018 nog tegen ARC: een verhaal uit het voetbaljongensboek (m/v). Met als hoogtepunt op 26 september 2018 voor de KNVB-beker: Te Werve – Ajax (0-7) met o.a. Frenkie de Jong, Dolberg (foto), Neres, Hakim Ziyech en trainer Ten Hag. Maar daarna ging het bergafwaarts, inclusief de twee Coronajaren en de ploeg moet vandaag oppassen niet te degraderen naar de 4e klasse en daarmee weer terug bij af te zijn. Maar wat een club: met drie elftallen, zonder eigen sportcomplex, zonder website, zonder Instagram, zonder Twitter, maar wel een matig onderhouden Facebook-pagina met nog geen 400 volgers. Een fenomeen in het Nederlandse voetbal.

Damme heeft een weekje vrijaf gehad, braaf vijf keer getraind en vandaag zijn 18 van de 19 spelers blessurevrij aanwezig (alleen Rick Vogels is geblesseerd). Zo luxe is het voor de trainers (Van der Zee, Kremer en Van Tol) nog zelden geweest dit seizoen. Het veld is gisteren gemaaid, vandaag gesproeid en Studio Alphen is met beeld & geluid aanwezig, Laten we er een fantastische middag van maken bij 30 graden Celsius.

DJ is uiteraard Jeffrey en scheidsrechter is de heer A.J. Verhoeve.