VVZwammerdam – LVV Lugdunum 1-0

Om maar te beginnen waar we de voorbeschouwing (zie het vorige artikel) eindigde: hoe zou trainer Erwin van der Zee omgaan met de blessure van sterkhouder en rechtsbuiten Koen Woudenberg? Een oplossing, in overleg met twee spelers op vrijdagavond, werd geconcretiseerd. Linksback en linkspoot Reijer Peters werd de nieuwe rechtsbuiten (!) en Nick van den Berg, ook linkspoot kreeg de positie van linksback toebedeeld. En dat pakte voor de ploeg en de beide spelers goed uit.

Er moest uitgeweken worden naar Veld 2, Veld 1 was door de vele regen boterzacht. Maar je kunt je afvragen of je sowieso er niet verstandig aan doet op Veld 2 te spelen? Ook gisteren was het om 15:40 uur al ontzettend donker door de bewolking. Net als vorige week in Bleiswijk moest de veldverlichting al vroeg in de middag een welkome ondersteuning bieden.

In de eerste kwartier was het duidelijk dat ploegen elkaar aan het aftasten waren, hoe lopen de hazen, en kwam er ook geen schot op het doel. Niemand wilde juist vandaag immers verliezen, maar we speelden wel grotendeels op de helft van lvv Lugdunum. In de 22ste minuut het eerste serieuze wapenfeit. Linksbuiten Justin Bons nam een corner en die werd door Jeroen van Dorp afgerond met een machtig schot op de bovenkant van de lat en daarmee over de goal. Het begin van een offensief, drie minuten laten een voorzet die door Ruben de Bruin net over werd gekopt. Weer drie minuten later (28ste minuut) had aanvoerder Lars Kremer best de 1-0 mogen afdrukken na een mooie voorzet van wingback Martijn Vink, maar ook die bal ging over. In de 37e en 38e minuut kreeg Jim van Vliet twee kansen waarvan de tweede er prima inging. Maar de scheidsrechter keurde letterlijk tot ieders verbazing de goal op advies van de assistent-scheidsrechter af: buitenspel. Er komen TV-beelden dit weekend, we gaan het zien. Maar hoe dan ook een moment dat waarschijnlijk zijn schaduw vooruit wierp op de tweede helft. In de 43e minuut kreeg onze doelman Jaimy Groenen voor het eerst wat te doen. Dat zegt wel iets over het overwicht wat de groenhemden hadden. Lugdunum – de Kikkers – speelde overigens in het wit. En op slag van rust gebeurde het dan toch. Rechtsbuiten Reijer Peters schoot de bal op de goal, maar via de onderkant lat kwam de bal weer in het veld en Jim van Vliet wist daar wel raad mee: 1-0. De assistent-scheidsrechter vlagde weer: maar scheidsrechter liet hem staan en ging niet weer het gesprek aan. Al met al een prima 1ste helft, maar er had al ruimer afstand moeten worden genomen.

In de 2e helft was het weer Jim van Vliet die de bal richting goal peerde, maar de doelman van Lugdunum, Michael Verhoef pakte hem prima. Lugdunum heeft een prima ploeg, goede voetballers, maar de systemen zitten er nog niet zo ingeslepen als bij Damme. Ole Jansze verving in de 77ste minuut de inmiddels geblesseerde Thom de Bruin en naam de spitspositie in. Dat leidde gelijk tot een kopbal die de 2-0 had kunnen betekenen, maar ging net over.

En toen kwamen de laatste tien minuten, die begonnen met een schitterende actie van doelman Jaimy Groenen. Het startsignaal voor een nog heet kwartiertje en daarin werden we niet te teleurgesteld. Lugdunum scoorde in de 83e minuut, maar ook die werd afgekeurd door de scheids en hoe verder we de blessuretijd in gaan hoe meer het billenknijpen gaat worden. Dat is wat we vooral geleerd hebben als nieuwbakken 3e klasser! Met veel gedoe – ook nog bij het verlaten van het veld – bleef het gelukkig voor VVZwammerdam 1-0.

Terugkijkend op het experiment met de beide linkspoten, kunnen we stellen dat het goed uitpakte. Reijer is behoorlijk balvast en Nick doet zijn taak betrouwbaar zonder verdere opsmuk. Voor de rest zie je dat we tijdens de wedstrijd makkelijk blijven schakelen: Mark Veerman en Jeroen van Dorp waren uiterst betrouwbaar en met vier (3 plus 1)  ‘middenvelders’ weet je maar nooit wie er zomaar ineens tussen de linies doorloopt. Dat is een machtig wapen. Volgende week naar de huidige nummer 2: Esto. Sinds 1964 uit Bodegraven, daarvoor de zondag-vereniging uit Zwammerdam. Waar een gemeentelijk herindeling al niet toe heeft geleid. Een officiele wedstrijd die lang niet mogelijk was. We kijken er naar uit!

• Interviews Studio Alphen (Peter Fase) met trainer Erwin van der Zee en Justin Bons (klik hier)