Concordia Delft – VVZwammerdam 3-3

Daar waren we dan, na enig zoeken, bij de club die in 1885 is opgericht, het oprichtingsvaandel uit dat jaar hangt er 138 jaar later nog aan de muur in de snikhete kantine. Iedereen uit Zwammerdam (Damme) zei: hé wat grappig die overdekte niet-zittribune langs het veld en doe ons ook zo’n verhoogd zit-terras. En dan nog Texels-Skuumkoppe op de tap. De voetbalafdeling van Concordia heeft ongeveer 65 teams en wij letterlijk een handvol en daarnaast een VR1 als 7×7 op vrijdagavond.

Foto’s op Leiden Amateur Voetbal

We spelen deze zaterdag op een perfecte kunstgrasmat bij 29 graden, beetje heet. De wedstrijd begint om 15.35 uur. Concordia was de eerste helft een vlot en een makkelijk spelende goede ploeg. Fris van de lever-voetbal waar wij aanvankelijk geen grip op kregen. De Groenen hadden duidelijk minder balbezit, maar als er balbezit was bleek dat toch ook wel van enig niveau. Kortom: de voorbode van een mooie voetbalmiddag en gelukkig was die eerste helft onze doelman Jaimy Groenen bijna niet te passeren. Met behulp van de binnenkant van de paal bleef het 1-0 (goal in de 15e minuut). De eerste drinkpauze was trainer Erwin van der Zee dan ook duidelijk niet tevreden, al helemaal niet met ballen die levensgevaarlijk terug of in de breedte werden geplaatst. De insteek was vast risicoloos een beetje de bal rondspelen bij 30 graden Celsius, … dat lukte niet al te best. De mannen hielpen Concordia juist daarmee in het zadel. Met de rust nog maar een 1-0 achterstand.

Na rust waren we een stuk alerter: Koen Woudenberg had in de 47ste minuut al de 1-1 kunnen aantekenen, maar de bal werd van de lijn gehaald. Acht minuten na rust maakte wingback Martijn Vink na enkele pogingen uiteindelijk de 1-1 en een kleine acht minuten later tikte aanvoerder Last Kremer van dichtbij de 1-2 binnen. En terwijl spits Jordi de Groot, zelfs tijdens een krampaanval, de 1-3 binnen knalde leek het pleit beslecht. Vier minuten voor tijd, ja, ja.

Drie minuten later echter toch nog 2-3, …. kan gebeuren met die hitte. De klok op het scorebord had ook veel last van de hitte. Zowel in de 1ste als in de 2e helft stopte de klok ‘zomaar’. Het lijkt er soms op dat bij Concordia uit 1885 de tijd soms letterlijk even stilstaat. Enfin, waarschijnlijk ergens in de buurt van 100ste minuut gaf de goed leidende scheids aan de thuisploeg een strafschop voor hands, waar linksback Ole Jansze kennelijk de hand in had. De strafschop werd onberispelijk ingeschoten 3-3. Het bleek daarna de hoogste tijd voor een Schuumkoppe.

De stand is momenteel als volgt:

1. Overmaas                       2-4
  2. Excelsior’20                    2-3
  3. VVZwammerdam           2-2
  4. Concordia                       2-1

Programma komende zaterdag:

• Concordia – Overmaas om 15:30 uur (andere tijden)
  • VVZwammerdam – Excelsior’20 om 14:30 uur