Leiden – VVZwammerdam : 2 – 1

De wedstrijd tussen vv Leiden en VVZwammerdam was een copy van de eerder gespeelde thuiswedstrijd. Maar dan drie keer uitvergroot. Wist VVZwammerdam zich thuis tegen de hekkensluiters uit Leiden nog wat kansen te scheppen, vandaag was Leiden daarin heer en meester. De kansenverhouding was uiteindelijk 11 voor de thuisploeg en 3 voor VVZwammerdam. Dit was een gevolg van een combinatie van de “wil om te winnen” en het “vernuft om het spel van de tegenstander te ontrafelen”. In beide disciplines troefde Leiden VVZwammerdam af.

Met een 7 mansverdediging, geen middenveld, en 3 snelle aanvallers ontmantelde de Leidse brigade het voortdurend zwalkende team van de Dammenaren. De sleutel werd in deze wedstrijd bij het Damse middenveld gelegd. Immers Leiden liet dat middenveld geheel aan VVZwammerdam door zich ver op de eigen helft terug te trekken. Onze middenvelders wisten elkaar en de aanvallers niet te vinden. De eerste helft werd beëindigd met een 0 – 0 ruststand en sommige supporters zagen de bui al hangen en wilden tekenen voor een gelijkspel.

Dat werd VVZwammerdam niet gegund. Twee keer in de tweede helft werd onze verdediging overlopen door de Leidenaren. Maar dat waren maar 2 kansen van de in totaal 11. In de slotminuut scoorde Reijer Peters nog de 2 – 1. In rapportcijfers scoorde vandaag alleen doelman Emiel Samsom een (ruime) voldoende.