GSV – VVZwammerdam 2-5

De laatste wedstrijd van oktober werd ook winnend afgesloten. Vier competitiewedstrijden achter elkaar de volle buit. Er werd met vlagen geweldig gespeeld, maar er waren ook wel veel momenten van slordigheden volgens trainer Erwin van der Zee. Binnen 25 minuten was het al 0-3 en in de 70 minuten daarna (inclusief blessuretijd) speelden we merkwaardig genoeg 2-2 tegen deze ploeg uit Gouda. Daar had toch meer in moeten zitten, zou je denken.

GSV is een vereniging met een omvang zoals wij: vier senioren-elftallen en een buurman ‘de Jodan Boys’ met 1.350 leden. Duidelijk is dat de geschiedenis van een vereniging ook de toekomst bepaalt. Trainer Van der Zee kon beschikken over een bijna volledige selectie: alleen aanvoerder Lars Kremer en Nick van den Berg stonden aan de zijlijn. Vanaf het eerste fluitsignaal was Damme sterker, maar kwam niet verder dan een kopbal (9e minuut) van aanvoerder Koen Woudenberg voorlangs. Maar de goals hingen in de lucht en dat was in minuut 13 en 14 door spits Jordi de Groot en mid-mid Ruben de Bruin. Binnen een kwartier dus 0-2. In de 20ste minuut een ingreep van centrale verdediger Thom de Bruin die met een fraaie sliding op echt gras een doelpoging van GSV verijdelde. In de 25ste minuut weer zo’n heerlijke combinatie waarbij linksbuiten Justin Bons de uiteindelijke assist gaf aan weer Ruben de Bruin (0-3). Dan geven we vervolgens een onnodige strafschop weg, die nog bijna gestopt werd door doelman Maico du Chatinier. De eerste helft werd rommelig afgesloten met twee afgekeurde goals en dan ga je met 1-3 toch lekker thee drinken.

Zeven minuten na rust een memorabel moment voor de Nederlandse voetbalgeschiedenis. Spits Jordi de Groot scoort 1-4, maar de scheidsrechter ziet buitenspel en keurt het doelpunt af! Het was geen buitenspel want achter de scheidsrechter stond nog een speler van GSV – buiten zijn gezichtsveld – bijna op de achterlijn het buitenspel op te heffen. Dit alles met het nodige tumult uiteraard en de scheidsrechter besluit het aan de assistent-scheidsrechter van GSV te vragen of het inderdaad geen buitenspel was. De man zegt in woord en gebaar: ‘Het was geen buitenspel’. #Respect. We hebben honderden theorieboeken over #leiderschap in de managementliteratuur en zo ziet het eruit in de barre praktijk. LEF tonen heet dat. Voor iedere cursus die er in NL nog over leiderschap wordt gehouden is dit het ultieme voorbeeld van ‘baanbrekend leiderschap’. De Aarde redden i.p.v. de aandeelhouder; het was deze middag de warmste 29ste oktober ooit.

1-4 dus in de 53ste minuut. Nog voordat er een uur is gespeeld, weer zo’n heerlijke combinatie die Ruben de Bruin afrond met een knal in de kruising en dus 1-5. De fysiek sterke GSV-ers zaten er ondertussen volledig doorheen. Te weinig trainingsarbeid? Maar het laatste half uur wisten we – ondanks de verse wissels – er niet van te profiteren. Nog sterker, …  GSV maakte nog een geweldig doelpunt in de winkelhaak van de goal.

We zijn dus nog koploper, VEP liet het liggen,  SCH’44 won en is nu 2e en Perkouw is inmiddels de nieuwe nummer drie. Zaterdag aanstaande thuis tegen SPV’81 en de week daarop uit tegen SCH’44. We hoeven hier verder niets te zeggen over wat daar moet en vervolgens kan gebeuren!

NB: Niet terzake, maar toch. De scheidsrechter van dienst is geboren in 1948 en dan heb je het lef over je eigen schaduw heen te stappen. Zo mogelijk nog meer #respect dus. Zo wil je oud worden. Hij toonde overigens ook geen enkele gele kaart: ‘Dat was vanmiddag niet nodig, er was sprake van voldoende wederzijdse acceptatie’.

Interview met trainer Erwin van der Zee op Studio Alphen hier beluisteren