VVZwammerdam – FC Perkouw 1-0

Op een perfect geprepareerd grasveld en een malse bui regen tijdens de 1e helft speelde Damme eindelijke weer eens als vanouds. Veel druk naar voren, over de beide flanken, actieve wing-backs met een diepgaande mid-mid en het had dan ook maar zo 4-0, 5-1 of 6-2 kunnen zijn, maar het bleef merkwaardig genoeg maar 1-0. Ballen vlogen net langs de paal of de doelman van Perkouw zat er meer dan uitstekend bij. Damme was vijf kwartier lang oppermachtig, maar in het laatste kwartier had het toch nog mis kunnen gaan.

Interviews met Erwin van der Zee en Tim van Vliet.

Jim van Vliet kopt hier de 1-0 voor Damme binnen

Voor de wedstrijd ontstond een gesprekje met verslaggever Elias de Pater van Studio Alphen die nog nooit bij ons aan de Spoorlaan was geweest. Twee dorpsclubjes; Damme met 102 leden, Perkouw heeft iets meer dan 160 actieve leden. Desondanks nummer 2 en 3 in de 4e klasse B. ‘Een dorpsclubje, hoe werkt dat eigenlijk?’ Elias werd op zijn wenken bediend. Vlak voor het begin van de wedstrijd moest reserve-aanvoerder Jan van Dorp plotsklaps naar de boerderij. De melkmachine had een acute storing en zijn koeien, meisjes, gaan uiteraard voor. Kijk, dit maak je bij Alphense Boys of ARC niet zo makkelijk mee om vijf voor half drie.

Met een aangepaste opstelling dus het veld in; met autorijschoolhouder Gerald van Asselt nu achterin aan het stuur op de plek van cow-boy Jan. Damme speelde weer ouderwets zoals we jongens kennen vanuit de eerste periode. En dat zonder de geblesseerde aanvoerder Lars, Ekoboer Jan, een afwezige Morris en ook zonder vaste doelman Maico (werk). Reserve-doelman Jaimy Groenen maakte een uitstekend competitie-debuut. En anders dan vorige week was Nick van den Berg weer linkshalf en Reijer Peters was weer als linker wing-back geposteerd. De Groenen speelden weer als vanouds en het was wachten op de eerste goal: die viel dan ook in de 30ste minuut. Middenvelder Jim van Vliet kopte een voorzet van Koen Woudenberg zeer fraai in. De enige keer dat de doelman van Perkouw het antwoord schuldig moest blijven.

Na rust (richting kantine) kansen te over, maar de doelman, Kevin Verstappen, van FC Perkouw hield verder zijn doel met kunst- en vliegwerk schoon. Nadat linksbuiten Justin Bons geblesseerd uitviel ging de ploeg verder in een soort 5-3-2 systeem. En met de nodige moeite wisten de mannen een tegengoal van Perkouw met meer geluk dan wijsheid te voorkomen.

Al met al: vandaag geen zwakke schakels, goed voetbal, met vlagen zelfs uitstekend spel en de toeschouwers hadden weer een positief verhaal tijdens de derde helft. En ook niet verkeerd: alle tradities waren weer in ere hersteld: een enthousiaste Pupil van de Week (Thijn) en opkomen met Status Quo door de luidsprekers (What ever you want) van DJ Jeffrey (thnx). Een uitstekende scheids (de heer De Groot) die de mannen goed aan de teugel hield zonder dat hij kaarten moest laten zien. Dit spel nog even volhouden graag en … met de juiste rijschoolhouder achter het stuur vliegen we niet uit de bocht. Volgende week zaterdag (29 april) gaan we naar  – nummer 9 – SV Gouda. We kijken er weer naar uit. Oja, … … … op Koningsdag gaan we op het Kerkplein voetbal-sjoelen.