Lugdunum – VVZwammerdam 1-1

Vroeg op de zondagochtend:

Het verslag volgt in de loop de dag. Uw reporter was gisteravond op luchthaven ‘Zwammerdam(s) Airport Terminal” (Z.A.T.) en mede-passagier in het vliegtuig op weg naar Egypte en was daar aanwezig bij de voorstelling ‘De Vloek van Toetang en zijn Amon’. Er zijn nog twee voorstellingen te gaan en nog 7 kaartjes beschikbaar. …. daar krijg je in ieder geval een goede zin van.  Dank daarvoor.

Later op de zondagmiddag:

Naar Lugdunum is enerzijds naar het verleden rijden, …  een club uit 1919, oud-1ste klasser zondag, een club met een studentikoos-sausje, de club van Tim de Cler en de club met een prima uitvangst in de ruimte van de Businessclub. Aardige collega-bestuurders die je ontvangen. Maar tegelijkertijd denk je anderzijds: ‘Waar is iedereen?’ Lege tribunes, er lijken meer toeschouwers uit Damme, dan uit Leiden zelf. Zeker 10 clubs heeft Lugdunum in een straal van 2,5 kilometer om zich heen verzameld, … en misschien is er ook sprake van een onverwerkt verleden. Nog steeds spelen de nodige elftallen op zondag. Een vereniging met deelclubjes: zaterdag-, zondag- en zaalvoetbal.

De wedstrijd was buitengewoon lastig voor de Dammenaren. De kickers van ‘de Kikkers’ vochten voor wat ze waard waren. Ze moeten minstens één plaats stijgen om niet rechtstreeks te degraderen en eerlijk gezegd had het met de rust al best 3-0 kunnen staan. Maar het bleef bij een bijzondere act van Jeroen & Mark die vooral elkaar dekten, waardoor de Leidse spits (nummer 9) vrij kon doorlopen en doelman Jaimy Groenen wist te verschalken. En dat al in de negende minuut. Twee minuten later knalde Martijn Vink snoeihard op de lat (zie foto),  .. het leek erop dat we ons zelf hadden hervonden, maar het duurde tot de 26ste minuut voordat we voor het eerst met 10 man, behalve onze doelman, op de helft van de tegenstander stonden. Maar het lukte onze mannen domweg niet om de bal op de helft van de tegenstander drie keer naar elkaar te spelen. Op de eigen helft lukte dat Zwammerdam overigens wel, … en dat vond Lugdunum vanzelfsprekend meer dan prima, … zeker als je voorstaat.

Na rust misschien dan? In de 49ste minuut scoort Lugdunum de 2-0, maar de scheids keurde hem af. Daarna moest doelman Jaimy Groenen worden vervangen omdat hij teveel last had van zijn enkel. Verder met Bas Verburg in de goal. Ook trainer Van der Zee was duidelijk niet tevreden en liet al 10 minuten na rust de eerste reservespelers warmlopen. Er kwam een drinkpauze (Ramadan en de warmte), Jordi en Reijer eruit, Thom en Bryan erin. Gelijk daarna redde Bas zijn team door met drie reflexen de 1-0 op het ook slecht werkende scorebord te houden. En toen de 74ste minuut, … misschien was het een strafschop, maar de scheids gaf een directe vrije trap op de rand van het befaamde gebied. Weer het kanon in instelling gebracht: Martijn Vink. Vervolgens lette uw verslaggever/fotograaf ook even niet op. De muur van Lugdunum stond op slechts vier meter en stond sowieso al vreemd opgesteld, de doelman zegt daar echter niets van. En uw verslaggever denkt: dat zal al met al nog even gaan duren. Maar de scheids zegt tegen Martijn: schiet hem er maar in dan, …. ondanks dat de muur om vier/vijf meter stond. Dat hoef je tegen Martijn natuurlijk niet te zeggen, die haalde gelijk de trekker over: 1-1. Jammer geen foto. Op dat moment nog zwaar tegen de verhouding in. Uiteindelijk duurde het tot 85ste minuut dat we de eerste goede aanval zagen van Damme. Lugdunum was duidelijk leeggespeeld, … het had met nog meer geluk dan we al hadden nog 1-2 of 1-3 kunnen. Ruben’s schot kwam via binnenkant paal weer terug in het veld.

Zand erover, … kan gebeuren. Volgende week Esto, …. en het is nu eenmaal 3e klasse A: van de laatste vijf wedstrijden wonnen wij er twee, speelden er twee gelijk en verloren we er eentje: net als koploper Koudekerk! En we staan nog steeds gedeeld 1ste in de 3e periode en drie punten achter op nummer 5: Esto. Tot volgende week aan de Spoorlaan.

• Veel meer foto’s op onze Facebook-pagina (klik hier)
  • Verslag op LeidenAmateurVoetbal (klik hier)
  • Kaartjes kopen voor ‘de Vloek’ (klik hier)