VVZwammerdam – Floreant: 5 – 0

De eerste overwinning in 2017 van ons vlaggenschip is een feit. Niet alleen de omvang van de overwinning maar ook de wijze waarop die totstand kwam dwong bewondering af bij de talrijke toeschouwers. Het kan niet alleen aan Floreant hebben gelegen (zij bedwongen vorige week meer dan verdiend koploper Lugdunum) dat VVZwammerdam heer en meester was. Natuurlijk zat het VVZwammerdam mee dat het al na 7 minuten voorkwam door Kevin Bergshoeff op een goede voorzet van Koen Woudenberg. Vooral de samenwerking tussen de linies en de prominente rol van een veel beter uitgebalanceerd middenveld maakten het verschil met veel van de afgelopen wedstrijden.

Bryan van Delft wordt neergehaald in de zestien

In het begin van de wedstrijd kon Floreant nog goed meekomen en werd het gevaarlijk met voorzetten van de vleugels. In de 19e minuut moest de in het centrum goed spelende Ole Jansze de bal van de lijn werken. Maar na dat moment was het VVZwammerdam dat liet merken dat er niets te halen was voor de gasten. In de 21e minuut een mooie kans voor Kevin Bergshoeff die zich na zijn blessureperiode steeds beter manifesteert en toegroeit naar zijn oude niveau. Met Bryan van Delft en Koen Woudenberg de op 1 na meest scorende voorhoede, met de broers Bons , Donny van der Neut en Kenny Blanken daar nog bij. Allen zouden in het vervolg van deze wedstrijd hun individueel sterke punten etaleren. In de 30e minuut kreeg VVZwammerdam voor omkegelen (nog) geen penalty van de goed leidende scheidsrechter Van der Ploeg. In de 34e minuut kreeg Nick van den Berg die uitgekiend mee was geslopen een mooie schietkans. De bal ging over. Voor hem zou gelden: driemaal is scheepsrecht. In de 35e minuut een goed schot van Justin Bons dat in de handen van de doelman eindigde. In de slotminuut van de eerste helft moest de doelman nog redden op een schot van dichtbij van Bryan van Delft. In de opstelling mag de rol van de wederoptredende rechtsback Ruben de Bruin en de linksback Reijer Peters niet onvermeld blijven. Zij hielden hun tegenstanders goed in bedwang en bouwden op de zijkant geregeld goed mee op.

Na rust zou VVZwammerdamop zoek moeten naar een ruimere voorsprong. Dat deed het ook, al moest een penalty wegens een overtreding op Bryan van Delft tweemaal worden binnengeschoten door de ijskoude Kevin Bergshoeff vooraleer de 2 – 0 op het scorebord stond. In de 65e minuut schoot Nick van den Berg nog eens over, maar in de 79e minuut scoorde Bryan van Delft nog eens uit de draai: 3 – 0. Toen was het de tijd voor de wissels. Toine Kremer viel goed in. Mitchell Bons en Kenny Blanken waren beslissend voor de einduitslag. Uit een voorzet van Kenny scoorde Mitchell in de 85e minuut op fraaie wijze. In de 87e minuut vertrok wederom een uitstekende voorzet van de voeten van Koen Woudenberg die door Nick van den Berg op waarde werd geschat: 5 – 0.

Volgende week wacht Koudekerk uit. In die wedstrijd kan VVZwammerdam zelf bepalen of het nog een rol om de strijd om de derde periode gaat spelen. Het gat met nummer 1 is 3 punten met nog 6 wedstrijden (=18 punten) te gaan. Fitheid en strijdlust zal een belangrijke rol spelen in deze fase van de competitie. Die was er gisteren in ruime mate aanwezig en dat mag best nog even aanhouden.