Motto:

Jaimy Groenen Kees Rijneveld Martijn de Groot Ruben de Bruin
Verzorger: Vacature

Floreant – VVZwammerdam : 3 -1

Na een naar elkaar toe sportieve wedstrijd hebben beide ploegen stof tot nadenken overgehouden. Floreant haalde de wedstrijdpunten, maar speelde beroerd, VVZwammerdam speelde best wel goed, maar was een slechte verliezer. De scheidsrechter besloot, nota bene in de week van de scheidsrechter, 7 keer geel en een keer rood uitdelen (alles voor VVZwammerdam).
20161001 30 Floreant VVZ 3 1

VVZwammerdam opende erg sterk tegen Floreant. Met veel variatie werd de aanval gezocht. Floreant “hing in de touwen”. Al in de 3e minuut kreeg Lars Kremer een vrije trap in kansrijke positie te nemen. De keeper redde nog. In de 13e minuut moest de Floreant-doelman buigen voor een makkelijk gegeven penalty, die onberispelijk door Lars werd benut. Floreant wist zich af en toe aan de massale Zwammerdamdruk te ontworstelen door de lange trap. Zo trof Floreant de paal in de 14e minuut al. In de 15e minuut moest Emiel Samsom reddend optreden. In de 17e minuut liet de scheidsrechter na een twijfelachtig duel, waarvij de Floreantspits de Zwammerdamverdediger wegtrok, doorspelen: 1 -1. Toen brak een periode aan waarin VVZwammerdam veel mogelijkheden en kansen kreeg: 18e minuut: Sander Schmand, 20e minuut Kevin Bergshoeff, 22e minuut Justin Bons, 23e minuut Bryan van Delft, 25e minuut Kevin Begshoeff. Minuut 30 was cruciaal voor het verdere verloop van de wedstrijd. Floreant trapte de bal naar voren (simpel maar doeltreffend concept) en Ole Jansze kwam te laat in op een tegenstander ter hoogte van de middenlijn met nog twee verdedigers achter zich. Overigens geen blessure.  De scheidsrechter, de heer Knuppe, besloot om Ole Jansze tot een onderhoud uit te nodigen. Prima beslissing van de ervaren arbiter en prima uitvoering met “een praatje”. Jansze protesteerde daarbij ogenschijnlijk geheel niet. De rode kaart die uiteindelijk uit de achterzak van de scheidsrechter kwam was een sanctie die door vriend en vijand als te zwaar werd beoordeeld. Ook dat kan gebeuren. Kevin Bergshoeff miste in de 38e minuut nog een kans. In de toegevoegde tijd scoorde Floreant 2 -1.
De tweede helft valt kort samen te vatten. VVZwammerdam reageerde teveel uit frustratie op de arbitrale beslissingen, Floreant hield zich ver van de debatten, maar speelde tegelijkertijd alsof het een man minder had en kon geen initiatief ontwikkelen. De gelijkmaker hing in de lucht. Zelfs nog toen Zwammerdam door twee keer tweede gele kaarten werd teruggeworpen op 8 spelers. Lessen voor de toekomst voor ons allemaal!? Ja: respecteer altijd de scheidsrechter of je het eens of oneens bent met de beslissing. De meeste scheidsrechters die wij hebben hebben een goede staat van dienst en moeten ook moeilijke beoordelingen maken. Een uitnodiging om zelf scheidsrechter te worden eigenlijk!? Er zijn er nog veel van nodig.