VVZwammerdam – Bodegraven 6-0

Weer een half dozijn goals in deze vijfde wedstrijd van het seizoen. Dit keer tegen v.v. Bodegraven (101 jaar oud). Het ging niet zo makkelijk als het lijkt – met zo’n uitslag – tegen onze fanatieke buren. Pas met een eigen doelpunt in de laatste minuut zakte de moed ze zichtbaar in de voetbalschoenen. De scheidsrechter blies maar gelijk af. Wat ook wel gaaf was: de broers De Groot (Lars bij VVB en Jordi bij VVZ) speelden tegen elkaar. Vader Robert de Groot stond met een neutraal gezicht te kijken langs de lijn.

De eerste goal had al in de 2e minuut kunnen vallen, maar Bodegraven kwam goed weg. In de 8e minuut maakte Koen Woudenberg alsnog de 1-0 en de toeschouwers gingen er maar weer eens goed voor zitten/staan. Dit zou wel weer eens zo’n mooie zaterdagmiddag kunnen worden aan de Spoorlaan. Maar langzamerhand zakte Damme weg naar een niveau wat we nog niet hadden gezien dit seizoen. De twee meest bijzondere momenten van de rest van de 1e helft waren voor de scheidsrechter, die overigens prima floot. In de 33ste minuut keurde hij een doelpunt af van Damme op advies van de grensrechter van Bodegraven. En vlak voor rust kwam hij terug op de beslissing om Bodegraven een strafschop te geven, ook op advies van de grensrechter. Eindelijk de grensrechter in de rol zoals het hoort: een assistent-scheidsrechter die serieus wordt genomen. Een nieuwe trend?

Wat er in de rust achter de gesloten kleedkamer-deur is besproken weten we niet, maar het lijkt erop dat Jack wat peper in het daarvoor bestemde gaatje heeft gestoken. Binnen een minuut knalde centrale verdediger Nick van den Berg de bal snoeihard in de touwen (2-0). En met de regelmaat van de klok – iedere 9 minuten – werd er gescoord met combinaties om van te smullen. ‘De machine’ liep weer geolied en de vier wissels draaiden daar zonder probleem in mee: Thijs Nulle maakte weer zijn rentree als rechtsback na een lange blessure en Pieter Boot van de JO19-1 maakte een uitstekend debuut en droeg gelijk bij aan de doelpuntenregen. Kido Geerlof verving Koen Woudenberg, ook na een langdurige blessure en bleek eveneens een hinderlijke handenbinder te zijn voor de linksback van Bodegraven. De hardwerkende Thom de Bruin kwam erin voor Morris van Vliet. Ruben de Bruin kopte de 3-0 binnen (54e minuut), Lars Kremer met een afstandsschot de 4-0 (67ste minuut), Jordi de Groot scoorde heerlijk na een slimme hakbal van Ruben de Bruin de 5-0 (71ste minuut) en in de laatste minuut brachten debutant Pieter Boot en Jordi de Groot de tegenstanders zo in verlegenheid dat ze bal in paniek maar in eigen doel schoten en daarmee werd de eindstand op 6-0 bepaald.

In de wandelgangen (aan de bar dus) spraken we nog even met Lars de Groot (VVB). v.v. Bodegraven had immers met 0-5 verloren van SCH’44, de koploper, en daar moeten we over twee weken tegen spelen aan de Spoorlaan. Lars was heel eerlijk: ‘Tegen SCH liepen we letterlijk 90 minuten achter de feiten aan. Dat was tegen Zwammerdam niet zo. Als ik dus heel eerlijk ben dan ….’ en toen werd de muziek in de kantine plotsklaps wat harder gezet. Volgende week naar Linschoten om daar vanaf 15:00 uur tegen de huidige nummer 9 te spelen. Komende week wordt ook het administratieve deel van de gestaakte wedstrijd tegen VEP afgesloten en zullen we hopelijk snel uitsluitsel krijgen van de KNVB. Goed weekend verder, ….

1. Besmettingen op 25/09: 1.592
  2. Besmettingen op 02/10: 1.658