Rohda’76 – VVZwammerdam: 2 -3

De derby tussen Rohda’76 en VVZwammerdam stond vanmiddag in een speciaal daglicht. Rohda’76 kon de laatste strohalm grijpen voor een nacompetitieplaats om degradatie te ontkomen, VVZwammerdam kon zich eventueel door een overwinning definitief veilig spelen. Beide gebeurtenissen deden zich niet voor. Rohda’76 heeft nog steeds kans op nacompetitie en VVZwammerdam is nog steeds niet helemaal veilig. Op de overwinning met 2-3 voor ons vlaggeschip viel overigens weinig af te dingen en er is sprake van een uitstekende stap voor lijfsbehoud.

160430 51 Rohda VVZ 2 3 Kopie Kopie Kopie Kopie
                             Zwammerdam 1 heeft redenen tot lachen

Het eerste kwartier was voor Rohda’76 dat zich enkele kleine kansen wist te verwerven. VVZwammerdam kwam pas in de 30e minuut aan een kans door een te korte terugspeelbal. Jordi de Groot kon deze kans niet benutten. In de 31e minuut was er een cruciale fase. Rohda’76 kwam met de laatste man Jaap door op rechts en Wouter van Valen redde magistraal. in de rebound blesseerde de Rohda’76 uitblinker zich en moest even later naar de kant. Dit bleek de ommekeer in de wedstrijd. In de 39e minuut besloot Zwammerdam nog net naast het doel, maar in minuut 41 was het wel raak. Reijer Peters schoot gericht, … laag in de hoek: 0-1. Nog geen 2 minuten later stond het weer gelijk, na aarzelend optreden van de VVZwammerdam-verdediging.
Na rust heeft VVZwammerdam het verschil kunnen maken. In de 53e minuut kon Kevin Ruiter via drie onderlinge duels in balbezit blijven en voorgeven op Jordi de Groot. Die wist er wel raad mee in de korte hoek: 1-2. Nog geen drie minuten later bracht Justin Bons de stand via een magistrale lob op 1-3! In de resterende minuten volhardde Rohda’76 in een 1 op 1 verdediging en kwamen er kansen voor VVZwammerdam. De broertjes Bons vergaten de 1-4 op het bord te brengen en ook Reijer Peters kreeg het vizier niet meer op scherp. Diep in blessuretijd kwam Rohda’76 nog op 2-3.

Door dit resultaat staat VVZwammerdam vijf punten los van de nacompetitieplaatsen, met een veel beter doelsaldo dan de rest. Feitelijk is er nog 1 punt nodig uit de komende twee wedstrijden. Eerst uit tegen Kagia, dat nog strijdt voor nacompetitie voor promotie, en tot slot thuis tegen Oegstgeest dat nog een kans heeft op nacompetitie voor degradatie. De spanning is een beetje kleiner, maar niet geheel weg na de goede overwinning van vanmiddag.