VVZwammerdam – Lugdunum: 1 – 1

Voor de 5e keer speelde VVZwammerdam deze competitie gelijk en voor de 4e keer was het tegen een Top-4 ploeg van dat moment. De wedstrijd tegen het Leidse Lugdunum had het karakter van een klassieke Romeinse confrontatie Nigrum Pullum tegen Lugdunum, met een vleugje Grieks drama. De heftige strijd die is gestreden bleek uit de butsen en builen die links en rechts werden opgelopen.

Lees ook het verslag op Leiden Amateur Voetbal (met o.a. het gesprek met Kevin Ruiter): klik hier.

151114 35 VVZ Lugdunum 1 1 Kopie Kopie

Die waren het meest zichtbaar bij VVZwammerdam. Gerald van Asselt mocht zich na een bloedneus 17 hechtingen rond de klok van 4 uur bij de HAP in Gouda mocht laten aanmeten na een onbedoelde noppenstap op zijn hand. Toine Kremer moest na een torpedoaanval in de vijandelijke 16 de arena verlaten. Geen penalty, wel schade. Kevin Ruiter was ook aan zijn einde en moest aangeslagen het veld verlaten: een ongekende optelsom van lichamelijk ongemak. Verzorger Jan van der Heijde maakte veel kilometers.

Ondanks dit leed kon worden gesproken van een uiterst sportieve wedstrijd met een uitstekende scheidsrechter. En een afloop die veel vergoedde: voor Lugdunum een drama, voor VVZwammerdam een bevrijding: 1 – 1 in de 95e minuut. Als wel vaker kreeg de tegenstander van VVZwammerdam de eerste kansen. In de 6e en de 18e minuut miste Lugdunum kansen op een openingstreffer. Daarna kwam VVZwammerdam beter in de wedstrijd. Toine Kremer en uitblinker Kevin Bergshoeff waren in de 20e en 22e minuut kansrijk. In de 28e minuut soleerde Kevin Bergshoeff door het middenveld en de defensie van de Leidenaren. Hij besloot met een geplaatst schot tegen de lat. Een minuut later was het raak aan de andere kant. Een corner van Lugdunum werd na een scrimmage binnengetikt door aanvoerder Tim de Cler. Voor rust waren er nog  2 kansen voor VVZwammerdam en eentje voor Lugdunum.

In de tweede helft had Lugdunum meer balbezit, maar werd het zelden gevaarlijk voor het doel van Wouter van Valen die regelmatig goed in kon grijpen. Langzaam groeide het vertrouwen van VVZwammerdam in een goede afloop. Het leek erop dat VVZwammerdam wachtte op dat ene moment en het liefst vlak voor tijd. Dat lukte. In de 95e minuut werd invaller en debuterende spits Koen Woudenberg vastgehouden. De vrije schop werd door Kevin Bergshoeff onberispelijk in de verre hoek gekruld: 1 – 1.