Velo – VVZwammerdam 2-1

In de 4e en laatste oefenwedstrijd speelden de mannen uitstekend tegen de 1ste klasser Velo, die vorig seizoen 3e werd en een periodetitel pakte. Kampioen werd DSO. De context in Wateringen was voor ons sowieso bijzonder. Velo is een omni-vereniging met 2.500 leden, 7 velden, 29 kleedkamers en bij de ingang van het pand een ‘beheercentrum’ om de iedereen in goede banen te leiden. Een kantine waar het altijd druk is (koffie, 1,80) en een grote parkeerplaats die nagenoeg helemaal vol stond. We speelden – op het oog – op een nieuw kunstgrasveld. Het hoofdveld had geen verlichting, wel reclameborden drie rijen dik achter de goal. En de club was gehuisvest in een multifunctionele accommodatie. Indrukwekkend, Wateringen wordt omarmd door Den Haag en heeft zelf 16.000 inwoners en ook de Romeinen zaten er al. Toch iets gemeenschappelijks.

Tikkeltje verwarrend voor de Damse supporters; de thuisploeg speelde in dezelfde kleur groen als wij normaliter en Damme speelde in het zwarte uittenue. De ploeg van Erwin van der Zee kwam uitstekend uit de startblokken. Velo had optisch vanaf het begin een licht veldoverzicht, tikte de bal dat het een lieve lust was in behoorlijk hoog tempo naar elkaar – in alle rust – maar deed dat vooral op eigen helft. Daar werd niemand echt zenuwachtig van. Onze jongens beten goed van zich af, gebruikte het hele veld, speelden ook in het wat hogere tempo elkaar de bal toe en we bleven ons eigen spel spelen en dat leverde ook kansen op: o.a. in de 14e minuut via Reijer Peters, die over schoot. Na zo’n minuut of 30 spelen leken we zelfs een optisch veldoverwicht te krijgen. Maar juist op dat moment haalde Velo de trekker over en knalde een speler de bal onhoudbaar in de kruising, terwijl het voor onze doelman Jaimy Groenen een drukte van belang was (1-0). Ook Justin Bons kreeg nog een goede kans, maar schoot voorlangs. Het bleef dus 1-0 met de rust.

In de tweede helft vijf nieuwe spelers (Gerald, Thom, Morris, Lars de Groot en Jordi), maar dat maakte voor het spel niet echt uit. Onze nieuwe spits Jordi (i.p.v. Ole) schoot in de 47ste minuut op de paal, gelijk daarna kopte Reijer een corner van Velo van de doellijn, … de wedstrijd bleef meer dan boeien. Na een krap kwartier spelen maakt Velo met een (bekeken?) kopbal de 2-0. Het spel bleef op en neer gaan in een hoog tempo. En in 67e minuut maakte Morris dan ook de 2-1. De goede scheids liet zich overtuigen door de grensrechter dat het toch echt buitenspel was. Zoals gebruikelijk reageerden de mannen stoïcijns, zonde van de energie en bleven ervoor gaan. Ruim 10 minuten voor tijd poeierde Reijer de bal, van ver buiten het strafschop gebied snoeihard op de lat, … het mocht niet zo zijn en twee minuten voor tijd schot Justin Bons – de broer van Mitchell – op de paal, maar de altijd attente Jim van Vliet tikte de terugspringende bal simpel binnen: 2-1.

De ploeg kan terug kijken op een prima wedstrijd. We waren gelijkwaardig, Velo was wel wat rustiger aan de bal, maar we deden zeker niet onder. Een goede generale voor zaterdag aanstaande: de eerste bekerwedstrijd thuis tegen Overmaas uit Rotterdam. Er is wel één probleem: De trainer heeft de beschikking over een brede selectie van zeker 18 man. Maar daar hoeven de supporters niet wakker van te liggen. Met dank aan Velo voor de ontvangst. Foto’s komen mogelijk nog, maar die zijn beperkt (het werd allengs te donker voor de camera).

Verslag op Het Haags Amateur Voetbal: klik hier