VVZwammerdam – sv Houtwijk 1-0 (gestaakt)

Wat er precies is gebeurd weten we waarschijnlijk pas als de TV-beelden van Studio Alphen duidelijkheid geven komende week. En daar doet de KNVB vervolgens niets mee, die moet het doen met verslag van het arbitrale trio. Of die fouten hebben gemaakt zoals de spelers van Houtwijk suggereerden? We hebben echt geen idee. De ploeg, de toeschouwers en de pers stonden te kijken naar: Team-Houtwijk (inclusief, de trainer de leider en de bestuurders) en de drie scheidsrechter(s). Een wedstrijd tussen Oranje en Zwart en de rest in het Groen keek in opperste verbazing toe. Iedereen vertrok uiteindelijk in de 82ste minuut, 17 minuten na de rode kaart, van het veld en de toeschouwers – zonder enige duidelijkheid over het hoe wat – dropen in stilte af. Geen festiviteiten, dolle taferelen, geen vuurwerk, geen eindsignaal, geen emoties die horen bij een promotie en degradatie, geen handen schudden of tranen van verdriet of vreugde. Niets van dat alles; het was de spreekwoordelijke nachtkaars die uitging. Het was minder dan een begrafenis, dit wat juist het hoogtepunt van het seizoen had moeten worden. Een zeecontainer vol vraagtekens. En nu, beste KNVB in Zeist?

Het sfeerteam (het 2e en O23) lukte het – net als vorige week – om een groene wand/muur te creëren en de 350-400 toeschouwers applaudisseerden voor de geweldig grote spandoeken en de groene wolken (met een beetje oranje) die boven het veld verwaaide. In de eerste helft was Damme oppermachtig. iedere vijf minuten een kans, maar de 18-jarige doelman van Houtwijk stopte zelfs twee onmogelijke ballen (van Morris van Vliet en Justin Bons) en voorkwam daarmee een 2-0 voorsprong voor Damme met de rust. Ook doelman Maico du Chatinier (laatste wedstrijd voor Damme) voorkwam een goal van Houtwijk. Alhoewel Zwammerdam een enorm veldoverwicht had bleef het 0-0 tot aan de rust.

Na rust was het meer gelijk opgaande strijd waarbij over en weer goede kansen werden gestopt of gemist. Dat hangt af van het perspectief waarmee je kijkt. In de 59ste minuut het breekpunt van de wedstrijd, achteraf gezien. Jim van Vliet, de dynamische middenvelder van Zwammerdam schoot een bal van dichtbij in de touwen nadat hij die eerst nog tegen de paal had gemikt, maar de voorzienigheid legde de bal weer voor zijn voeten. En toen was het wel raak (1-0). Vlak daarna de eerste gele kaart en drie minuten daarna rood voor de nummer 12 wegens herhaald ‘mekkeren’? Vervolgens het verhaal waarmee dit artikel openende. Wordt vervolgd, deze week, vanaf de vergadertafel in Zeist (waarschijnlijk dinsdagmiddag behandelt de aanklager de zaak).

We gaan er vanuit dat het seizoen nu klaar is en dat Damme promoveert naar de 3e klasse en Houtwijk degradeert naar de 4e klasse. Merkwaardig is dat op het wedstrijdformulier vier gele kaarten staan voor vier verschillende spelers van Houtwijk en geen enkele rode. Tja, … ‘Gestaakt wegens het niet hervatten van de wedstrijd uitelftal/team’! Mooie titel voor een column. Wij waren het thuiselftal/team. We gaan naar de 3e klasse?