Koudekerk – VVZwammerdam: 1-2

VVZwammerdam heeft zich van zijn beste kant laten zien in de uitwedstrijd tegen koploper Koudekerk. Was het vorige week nog kommer en kwel, nu werd er voor elke meter gestreden en werd er voor elkaar door het vuur gegaan. Dat was nodig ook want de Koudekerkers zijn bezig met een uiterst goede reeks wedstrijden die veel punten en de koppositie heeft opgeleverd. Dat blijven ze zelfs na de thuisnederlaag tegen VVZwammerdam. Floreant en SEV zijn wel tot op 1 punt gekomen, met een wedstrijd minder gespeeld.

20150228 11 VVK VVZ 1 2
                            Mark Noorlander kopt de winnende treffer binnen

De opening van de wedstrijd was tekenend voor de rest van de eerste helft. De stormachtige en koude wind was voor beide ploegen een grotere tegenstander dan de tegenstander zelf. Met twee offensief ingestelde ploegen leidde dat tot een vermakelijke partij strijdvoetbal die vooral op het middenveld werd uitgevochten. Het ging erom wie de tweede bal zou oppikken en een goede aanval zou kunnen opbouwen. Dat lukte geen van beide ploegen. Wel won VVZwammerdam het merendeel van de duels. Aan beide zijden viel een halve kans te noteren, maar duidelijk was dat deze wedstrijd niet in 0-0 zou eindigen en zeker niet in een bloedeloze 0-0. De tweede helft zou met de vermoeidheid in de benen wellicht meer openingen bieden.

Dat bleek te kloppen want al meteen na rust wist Kevin Bergshoeff mooi langs zijn tegenstander te soleren. De voorzet op Maarten van Riessen was op maat en die wist achter het standbeen de bal in het doel te tikken: 0-1. Daarna was het 20 minuten lang van weerszijden blijven knokken voor elke meter. Koudekerk wist zich geen kans te scheppen door solide optreden van de Zwammerdam-defensie. VVZwammerdam kwam aan een paar halve kansen en aan heel grote voor Maarten van Riessen. Hij schoot van dichtbij op de keeper. Prima redding ook. Koudekerk ging daarna wisselen en de aalvlugge Van Leeuwen wist onze achterhoede te foppen in de 75e minuut. In een duel om de bal kwam hij in aanraking met doelman Wouter van Valen. De scheidsrechter kon moeilijk voor een aanvallende fout fluiten en koos voor een fout van de doelman. Gevolg was een strafschop en geel voor de keeper. De strafschop ging er feilloos in: 1-1. VVZwammerdam rook dat er meer dan een gelijkspel was te halen en trok waar dat kon in de aanval. In de 83e minuut resulteerde dat in een vrije trap door een overtreding op Kevin Bergshoeff. Mitchell Henkes mikte de vrije trap precies op het hoofd van de mee opgekomen laatste man Mark Noorlander die wel raad wist met deze kans: 1-2. In de ruim bemeten blessuretijd (wanneer gaan de scheidsrechters eens aangeven hoeveel minuten ze toevoegen, dat bevordert de rust in en buiten het veld) kwam VVZwammerdam nauwelijks nog in gevaar. Er konden eindelijk weer eens drie punten worden bijgeschreven en dat uit tegen een topper in de 3e klas.
VVZwammerdam maakt zich misschien wel op voor een sterk competitieslot. Als zo wordt doorgegaan beleven we in ieder geval nog een leuke 3e periode met gelijk nu 3 punten.