Van Nispen – VVZwammerdam: 0 – 1

Wie had voorspeld dat VVZwammerdam op 5 en 12 mei bij elkaar 6 punten bij zou mogen schrijven in de strijd om degradatie/nacompetitie had een rijk mens kunnen zijn. Was de overwinning vorige week tegen de Leidse studenten verdiend te noemen, de overwinning van vandaag tegen Van Nispen had meer het karakter van dat het dubbeltje eens de goede kant op viel voor de Dammenaren. Na het optrekken van alle kruitdampen van deze competitieronde kan worden geconcludeerd dat VVZwammerdam zijn plaats voor lijfsbehoud heeft behouden en er zelfs een ploeg bij heeft gekregen die onder haar staat: DSVP. Verder heeft FC Oudewater, de tegenstander op 26 mei,  de 3e periodetitel voor 99% zeker op zak. Daar staat tegenover dat het gat met de nacompetitieplaats nog steeds maar 2 punten is. Er dient zich met andere woorden een bloedstollend competitieeind aan, waarbij alle verloven nog steeds ingetrokken blijven..
De wedstrijd in De Zilk laat zich per kwartier beschrijven. Het eerste kwartier was licht voor VVZwammerdam, het tweede en het derde licht voor Van Nispen. Het vierde kwartier was nog steeds voor Van Nispen, maar het laatste halfuur was licht voor Damme. In de 1e minuut ontsnapte VVZwammerdam aan een 1-0 achterstand. Dat zou het voorteken blijken dat Van Nispen kansen zou blijven missen. In de 2e minuut besloot Ruben de Bruin op de keeper en in de 6e minuut produceerde Koen Woudenberg een zwak schotje wat hij in de 20e minuut zou herhalen. In de 16e en 29e minuut blunderde de achterhoede van VVZwammerdam waardoor Van Nispen in uitstekende scoringspositie kwam. Vergeefs. In de 39e minuut een grote kans voor Daniel van Leeuwen die voor de afwisseling niet meteen afdrukte, maar te lang wachtte. In de 40e minuut redde Ruben de Bruin een bal van de lijn. Van Nispen schoot ook nog tegen de kruising in de 44e minuut.
Na rust was Van Nispen de bovenliggende ploeg, maar VVZwammerdam weigerde te capituleren. In de 55e minuut kreeg Van Nispen 2 kansen, maar Emiel Samsom redde. In de 56e minuut brak Donny van der Neut door, maar alleen voor de keeper lukte het (nog) niet. I  de 69e minuut miste Van Nispen een reuzenkans, maar weer overleefden de Dammenaren. In de 71e minuut schoot Mitchell Bons net over, maar meteen erna moest Emiel Samsom tweemaal reddend optreden. Duidelijk was dat de ploeg die zou scoren de winnende partij zou zijn. Zo geschiedde. In de 76e minuut stuurde Reijer Peters (in een ijzersterke wedstrijd) Donny van der Neut in de diepte. Donny scoorde heel beheerst de 0 – 1. In de slotminuten kregen Koen Woudenberg en Daniel van Leeuwen nog mooie kansen, maar het bleef bij de 0 – 1 stand.
Volgende week komt Blauw-Zwart naar Zwammerdam. VVZwammerdam heeft niet minder dan een overwinning nodig om de concurrentie voor te blijven. (onze fotograaf was afwezig).