Blauw-Zwart – VVZwammerdam 0-0

Voor Damse begrippen was het best een eindje rijden naar Wassenaar waar de rksv Blauw-Zwart is gevestigd op een complex met o.a. een sporthal, een lagere school en een buitenschoolse opvang (BSO). Steeds vaker stappen clubs over op het zaterdagvoetbal. Ook katholieke verenigingen. De supporters zaten in de kantine die door-de-weeks plaats biedt aan de BSO. De wedstrijd begon pas om 15.10 uur en daardoor waren we al vroeg aangewezen op de uitstekende LED-verlichting op het kunstgrasveld. Op bij hen was, net als bij ons, Veld 1 afgekeurd.

Daniel van Leeuwen in duel om de bal

• Lees het verslag op de website van Blauw-Zwart (klik hier)
  • Lees het verslag van het interview met Koen Woudenberg (klik hier)
  • Lees het verslag op Studio Alphen (volgt nog)

Radioverslaggever André van der Voort van Studio Alphen/Sport Lokaal verwoorde het prima in de rust: wat hebben we liever? Een bloedeloze 2-2 of een bloed spannende 0-0 met twee rode kaarten voor de tegenstander? Het werd het laatste. VVZwammerdam speelde zoals de laatste weken weer fris-van-de-lever-voetbal. Vroeg storende spitsen en een fel jagend middenveld als de tegenstander in balbezit is en regelmatig opkomende backs. Bij een nat kunstgrasveld werd van achteruit veelvuldig de lange bal gespeeld die daardoor steeds veel te hard doorschoot voor onze snelle spitsen. Het creatieve middenveld werd mede daardoor steeds overgeslagen. Damme had gedurende de hele wedstrijd een optisch overwicht, maar het leidde niet tot echte kansen. En Blauw-Zwart schakelde toch wel erg snel om waarbij de groen-witte supporters hun adem inhielden. Maar net als VVZ kreeg de thuisploeg weinig echte kansen met als logische gevolg een nul-nul ruststand.

Na rust eenzelfde spelbeeld alleen gebeurde er nu wel van alles voor de beide goals. En zoals het wel vaker gaat in de 2e helft: minder organisatie en minder verzorgd voetbal, maar meer opportunisme en kansen en dus aantrekkelijker voor de meegereisde supporters. Om onverklaarbare redenen werd een op het oog loep zuivere goal van Daniel van Leeuwen wegens buitenstel afgekeurd in de 60ste minuut. Werd Justin Bons vastgehouden in het strafschopgebied, maar kregen we toch een vrije trap daar net buiten. Of was het toch onze gekleurde lens? Reijer Peters haalde tot twee toe de bal van de doellijn nadat er op rechts toch iets mis ging. Soms naar een feestje geweest vrijdagavond? En toen we ons al neer hadden gelegd met 0-0 na 90 minuten toch nog twee rode kaarten voor Blauw-Zwart (een tweede geel en een directe rode kaart die iedereen ontging in het pikkedonker behalve de verder toch goed leidende scheids). Maar er was helaas geen tijd meer om daar nog gebruik van te maken. Een spannende 0-0 dus! We eindigen de eerste helft van het seizoen als bovenste van het rechterrijtje (8e dus van de 14 ploegen).

De 2e helft van de competitie start op zaterdag 27 januari 2018 met een thuiswedstrijd tegen Kagia. Happy Chrismas!

Opstelling zaterdag 16 december 2017: